آمیب مغز خوار(نگلریا فاولری)،تاکید بر پاتوژنسیته انگل

چکیده:
سابقه و هدف
آمیب های آزادزی که به نام آمیب های آمفی زوئیک یا دوگانه زی معروف می باشند، توانایی زیست در منابع محیطی مختلف از جمله آب، خاک، گرد و غبار و همچنین بافت های بدن انسان و حیوانات را دارند. نگلریا فاولری نیز یکی از آمیب های آزادزی است که بر خلاف سایر آمیب های آزادزی که افراد با نقص سیستم ایمنی را درگیر می کنند انسانها و حیوانات با سیستم ایمنی سالم را مورد تهاجم قرار داده و موجب بروز بیماری کشنده مننگوانسفالیت آمیبی اولیه در آنها می شود. در این بیماری پرده مننژ مغز درگیر و در مدت بسیار کوتاهی افراد مبتلا جان خود را از دست می دهند.
مواد و روش ها
این مقاله به صورت مروری و با استفاده از کلمات کلیدی آمیب های آزادزی پاتوژن، نگلریا فاولری، آمیب مغز خوار، مننگوانسفالیت اولیه، بیماری، درمان ، روش های کنترل و پیشگیری نگلریا فاولری در موتور جستجوگر Google scholar و سایت PubMed و Medline و همچنین کتب مربوطه در خصوص این آمیب انجام شد و در نهایت 27 مقاله واجد شرایط به هردو زبان فارسی و انگلیسی انتخاب و به صورت کامل مورد مطالعه قرار گرفت.
نتیجه گیری و توصیه ها: باتوجه به پیشرفت سریع بیماری ناشی از نگلریا فاولری و گزارشات فراوان از مرگ افراد توسط این آمیب مغزخوار از سرتاسر جهان و همچنین گزارش یک مورد ابتلا به این آمیب مغز خوار در ایران و شناسایی گونه های مختلف این آمیب از جمله نگلریا استرالینسیس، نگلریا گروبری و غیره در منابع آبی تهران و گرد و غبارهای بیمارستانی و چشمه های آب گرم استان اردبیل، کسب آگاهی در خصوص مکان های زیست این آمیب، روش های شناسایی، روند بیماری زایی و شناختن علائم بیماری که توسط نگلریا فاولری ایجاد می شود امری ضروری و لازم می باشد. لازم به یادآوری است که این آمیب مغزخوار علاوه بر افراد دارای نقص سیستم ایمنی افراد با ایمنی سالم و کارآمد را نیز مورد تهاجم قرار میدهد. به همین منظور آگاه کردن افراد در معرض خطر از طریق نصب تابلوهای هشدار دهنده در کنار چشمه ها و منابع آبی که از محیط های زیست این آمیب به شمار میروند امری ضروری بوده و باید به آن توجه گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
104 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1519565 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!