بیان ژن تیوردوکسین یک (Trx1) در بیماران مبتال به مالتیپل اسکلروزیس

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری التهابی همراه با زوال در سیستم اعصاب مرکزی و مغز است که اتیولوژی آن هنوز به طور کامل شناخته نشده است. هدف مطالعه حاضر بررسی و مقایسه سطح بیان ژن (Trx1 )به عنوان یکی از اجزای سیستم ردوکس( در لوکوسیتهای خون محیطی بیماران مبتال به مالتیپل اسکلروزیس و افراد سالم است.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر، 6 فرد سالم به عنوان گروه کنترل و 12 بیمار مبتال به مالتیپل اسکلروزیس در دو گروه بدون مصرف دارو )6 نفر( و مصرف کننده داروی اینترفرون بتا )6 نفر( وارد مطالعه شدند. ابتدای محتوای ANR تام لوکوسیتهای خون محیطی استخراج و ساخت cDNA انجام گرفت. سپس، با استفاده از پرایمرهای اختصاصی و تکنیک Real-time PCR SYBR Green، تعداد نسخه های mRNA ژن Trx1 در گروه های بیماران اندزهگیری و نسبت به گروه کنترل سالم مقایسه شد.
یافته ها
میزان بیان ژن Trx1 در گروه بیماران بدون مصرف دارو نسبت به گروه کنترل سالم حدود دو برابر افزایش داشته است. همچنین، بیان ژن Trx1 در گروه بیماران مصرف کننده اینترفرون بتا نسبت به گروه بیماران بدون مصرف دارو حدود دو برابر و نسبت به گروه کنترل سالم حدود چهار برابر افزایش داشته است. هرچند این تغییرها از نظر آماری معنادار نیست (P > 0.05).
نتیجه گیری
یافته های مطالعه ما نشان میدهد که میزان بیان ژن Trx1 در افراد مبتال به مالتیپل اسکلروزیس افزایش می یابد که به احتمال این تغییرها تحت تاثیر داروهای اینترفرون بتا مصرفی این بیماران نیز قرار میگیرد. با این حال، برای تایید این فرضیه به انجام مطالعه های بیشتری در آینده نیاز است
زبان:
فارسی
صفحات:
92 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1519568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!