بررسی نگرش بیماران و انتظارات آن ها از نسخه های تجویزی پزشکان در مراکز بهداشتی-درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1393

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بخش مهمی از مداوای بیماران، تجویز دارو است و اثرگذاری داروها در ارتباط با نوع مصرف آن هاست، بنابراین پرداختن به نظرات بیماران و انتظارات آن ها از نسخه های تجویز شده از سوی پزشکان، امری قابل توجه است.
روش بررسی
در این مطالعه تحقیقی توصیفی، نظرات 196 فرد بالای 18 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1393، با پرسشنامه بررسی شد و با 17 سوال در یک طیف 5 گزینه ای (به صورت خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد)، اطلاعاتی در مورد نظرات بیماران درباره تهیه و مصرف داروها، فرم دارویی مطلوب، اهمیت شرکت سازنده و تعداد مناسب داروها در هر نسخه، جمع آوری شد.
یافته ها
افراد در محدوده سنی 81-19سال، با میانگین سنی9/12±7/36 که 7/74 درصد مونث و 3/25 درصد مذکر بودند. در مورد فرم دارویی، اولویت با قرص بود (6/42 درصد) و 6/51درصد در مورد اهمیت شرکت سازنده، ، میزان بالاتر از متوسط (زیاد و خیلی زیاد) را ذکر کردند. 2/84 درصد نیز ذکرکردند که به میزان بالاتر از متوسط، در مصرف داروها به دستور پزشک توجه می کنند. در مورد تعداد داروی مناسب در هر نسخه، 6/54 درصد نظر پزشک و 7/34 درصد دو دارو یا کمتر را ترجیح می دادند.
نتیجه گیری
با توجه به نظرات ارائه شده از سوی بیماران در این تحقیق، توصیه می کنیم هر چند وقت یک بار شرکت های دارویی با سوال هایی مشابه پرسشنامه تحقیق حاضر، نظرات مردم در مورد داروها را جویا شده و در تولیدات خود لحاظ کنند. از طرفی پزشکان نیز با نظر به عواملی مثل فرم دارویی مطلوب برای بیماران (قرص)، اهمیت شرکت سازنده و تعداد اقلام دارویی مناسب از دیدگاه مردم و با توجه به استانداردهای پزشکی، نسخه هایی متناسب با این موارد تجویز کرده و از همکاری بیماران در این زمینه بهره مند شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
201 تا 207
لینک کوتاه:
magiran.com/p1519590 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!