مقایسه میزان موفقیت کاشت ابرو در بیماران تاتو شده با بیماران بدون تاتو

چکیده:
مقدمه
ریزش ابرو در انسان، در اثر بسیاری از بیماری ها می تواند رخ دهد. درمان این نشانه، بیشتر وابسته به درمان علت زمینه ای آن می باشد. با این وجود، پس از رفع بیماری زمینه ای در برخی از بیماری ها، ابرو به حالت اول باز نمی گردد و نیازمند ترمیم با روش هایی مثل تاتو و یا جراحی پیوند مو می باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تاثیر تاتو در میزان موفقیت کاشت ابرو در بیماران کاندیدای کاشت بود.
روش ها
مطالعه ی حاضر یک کارآزمایی بالینی بود که 35 بیمار کاندیدای کاشت ابرو، در آن شرکت داشتند. بیماران با توجه به سابقه ی انجام تاتو، در دو گروه تحت جراحی پیوند ابرو قرار گرفتند. عواملی از جمله عوامل دموگرافیک، جهت رویش مو، تراکم مو، علت زمینه ای و سابقه ی مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل نیز بررسی شد. داده ها با استفاده آزمون های آماری Goodman and Kruskal''s gamma و 2χ تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
در این مطالعه، میزان رضایت بیماران از عمل کاشت ابرو در افراد تاتو شده در مقایسه با افراد تاتو نشده، تفاوت معنی داری نداشت (050/0 < P). همچنین، سایر عوامل اندازه گیری شده، ارتباط معنی داری با میزان رضایت بیماران نداشتند. میانگین سنی بیماران در گروه تاتو شده و تاتو نشده به ترتیب 30 و 32 سال بود. نسبت مرد به زن در این مطالعه، 5 در مقابل 30 نفر بود.
نتیجه گیری
انجام تاتو پیش از انجام جراحی ترمیم ابرو، تاثیری در میزان رضایت بیماران از جراحی ندارد. با این وجود، به دلیل محدودیت های موجود در این مطالعه از جمله حجم کم نمونه ها، انجام مطالعات بیشتر توصیه می گردد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1525426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!