ساختار ژنتیکی جمعیت های Fusarium verticillioides عامل پوسیدگی ریشه و طوقه برنج در استان ایلام با استفاده از نشانگرهای ریزماهواره ای (مقاله ی انگلیسی)

چکیده:
مطالعه ساختار ژنتیکی جمعیت های Fusarium verticillioides اطلاعات مختلفی از مدیریت بیماری پوسیدگی ریشه در مزارع برنج را فراهم می کند. نشانگرهای SSR برای تعیین ساختار ژنتیکی و تخمین تنوع ژنتیکی در 39 جدایهF. verticillioides از پنج منطقه مختلف از جمله: تنگه قیر، لومار، شیروان، سرابله و دره شهر در استان ایلام استفاده شد. میانگین آلل ها در هرمکان ژنی 5/2 آلل بود و و تعداد آلل ها در جمعیت ها از جمله جمعیت لومار با تعداد 13 آلل بیش ترین آلل و جمعیت های تنگه قیر و دره شهر با نه آلل به عنوان کم ترین تعداد آلل را دارا بودند. تعداد آلل های مشاهده شده(Na) و تعداد آلل های موثر (Ne) در لومار (1/276= Ne : 1= Na) نسبت به دیگر جمعیت ها بیش تر بودند. تنوع ژنتیکی (H) و شاخص شانون (I) در لومار بالا بود) 0/167 =He 0/254 = I (اما مقدار آنها در دره شهر کم تر بود) 0/141 =He 0/204 = I). کم ترین فاصله ژنتیکی بین تنگه قیر و لومار و بعد شیروان مشاهده شد و بیش ترین فاصله ژنتیکی بین دره شهر و تنگ قیر (0/018) وجود داشت. تنوع ژنتیکی کل(Ht) و تنوع ژنی بین زیر جمعیت ها (Hs) 0/125 و 0/116 به ترتیب تخمین زده شد. تنوع ژنتیکی موثر در تمایز بین جمعیت ها (Gst) 0/072 بود و میزان جریان ژنی(Nm) 6/368 بود. تجزیه کلاستر براساس UPGMA نشان داد که بین تنگه قیر و لومار و سپس شیروان کم ترین فاصله ژنتیکی وجود دارد و دندروگرام فاصله ژنتیکی بالایی بین دره شهر و چهار جمعیت دیگر را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!