دو رگ گیری برخی ارقام بومی با ارقام تجاری سیب و ارزیابی مقاومت هیبریدهای به دست آمده نسبت به بیماری سفیدک پودری (Podosphaera leucotricha)

چکیده:
دورگ گیری سه رقم بومی گلاب ( اصفهان، سلطانی و کهنز) با سه رقم تجاری (مک اینتاش، گالا و رداسپور) انجام و حساسیت ژنوتیپ های حاصل نسبت به بیماری سفیدک پودری ارزیابی گردید. در زمان تورم جوانه ها، درختان مادری توسط پارچه های توری جدا گردیدند. در زمان شکوفا شدن گل ها و طی چند مرحله متوالی گرده افشانی دستی با گرده والد های پدری صورت گرفت. در زمان رسیدگی، بذرها از میوه ها خارج و در گلخانه کاشته شدند. در مرحله دو تا چهار برگی، سوسپانسیون اسپور تهیه و تا سه نوبت به فاصله دو روز روی کلیه نتاج ها محلول پاشی گردیدند. دو هفته بعد از آخرین محلول پاشی، ارزیابی براساس میزان مساحت آلودگی سطح برگ با استفاده از شاخص های 7-0 انجام شد. در طی سال های 90-1387 از 191، 2281، 9178 و 10949 بذر سبز شده، به ترتیب 69، 265، 438 و 180 نتاج مقاوم به دست آمد. در بین نتاج مقاوم ترکیب تلاقی های رداسپور♀ × گلاب کهنز♂، رداسپور♀ × گلاب سلطانی♂، گالا♀ × گلاب اصفهان♂ و گالا♀ × گلاب سلطانی♂ طی 4 سال اجرای پروژه به ترتیب با 177، 172، 164 و 157 نتاج بیش ترین تعداد را در طبقه مقاوم ها داشتند. با توجه به برخی صفات باغبانی 56 ژنوتیپ در ارزیابی اولیه در طبقه مقاوم ها انتخاب شدند و مقاومت آن ها به بیماری سفیدک پودری طی سه سال در شرایط طبیعی ارزیابی گردید و گروه بندی آن ها براساس نمودار درختی پس از تجزیه کلاستر با استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 246
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!