شیوع اختلالات روانی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان شهر بیرجند در سال 1393

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
با توجه به طولانی شدن عمر و افزایش جمعیت سالمندان، رسیدگی به سلامت روانی آنان اهمیت خاصی یافته است، لذا این مطالعه با هدف تعیین شیوع اختلالات روانی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان شهر بیرجند، انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی روی 389 نفر از سالمندان شهر بیرجند در سال 1393 انجام شد. افراد با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای وارد مطالعه شدند و پس از رضایت برای ورود به مطالعه، جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی 28 سوالی گلدبرگ (GHQ-28) به همراه سوالات زمینه ای، صورت گرفت. داده ها پس از ورود به نرم افزار 18spss با استفاده از آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین سنی سالمندان مورد مطالعه 3/74±63/65 سال بود. 51/2 درصد سالمندان مشکوک به اختلال روانی، 3/3 درصد دچار افسردگی، 14/1 درصد دچار اضطراب، 15/2 دچار اختلال در عملکرد جسمانی و 14/1درصد دچار اختلال عملکرد اجتماعی بودند. شیوع اختلالات روانی در سنین بالاتر، زنان، تحصیلات پایین تر و از کار افتاده ها به طور معنی داری بیشتر بود (p=0/001).
نتیجه گیری
شیوع اختلالات روانی در سالمندان مورد مطالعه در سطح بالایی می باشد، استفاده از ابزار های غربالگری به منظور شناسایی زودرس اختلالات در سالمندان به ویژه سالمندان زن و یا با تحصیلات پایین تر و افراد از کارافتاده، می تواند برای کاهش شیوع این اختلالات پیشنهاد شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1526612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!