طراحی و پیاده سازی سیستمی جهت شناسایی انسداد راه ها با استفاده از منطق فازی و ماشین بردار پشتیبان (مطالعه موردی: زلزله بم)

چکیده:
تشخیص راه های تخریب شده در اثر آوار و تعیین درجه ی انسداد آنها به منظور امداد رسانی سریع و بهینه پس از بلایای طبیعی امری حیاتیست. در این تحقیق از یک رویکرد ابتکاری برای تشخیص و ارزیابی راه های تخریب شده به صورت نیمه اتوماتیک استفاده شده است که از تصاویر پیش و پس از زلزله به همراه نقشه ی برداری راه ها بهره میجوید. منظور از تخریب و انسداد در این پژوهش؛ آوار حاصل از ساختمانها و همچنین حضور خودرو های پارک شده بر سطح راه بود که طبیعتا این حضور امر امداد رسانی را با اشکالاتی همراه میکند. ویژگی های مختلفی به منظور طبقه بندی سطح راه ها همچون «شاخص سایه» و «شاخص گیاهی» بکار گرفته شد و سپس از یک الگوریتم ژنتیک برای یافتن ویژگی های بهینه که فاقد همبستگی و یا خطا باشند استفاده گردید. در این کوشش به منظور دستیابی به دقت کلی بالاتر در تشخیص تخریب از بین دو طبقه بندی کننده نظارت شده MLL و SVM و با روش آزمون و خطا؛ طبقه بندی کننده ی ماشین بردار پشتیبان انتخاب شد که نتایج بهتری نسبت به طبقه بندی کننده ی بیشترین شباهت در مرحله ی تشخیص تخریب داشت. در انتها از یک سیستم استنتاج فازی «ممدانی» برای ارزیابی درجه ی تخریب یک قطعه از راه استفاده شد و با تعیین یکسری ضوابط آماری روی تعداد قطعات با درجه تخریب معین در یک راه مشخص؛ میزان تخریب به کل آن راه تعمیم یافت. روش مذکور بر روی تصاویر سنجنده ی Quick Bird از شهر بم ایران تست شد و نتایج دقت بالای 93 درصد و ضریب کاپای 0.91 را در مرحله ی تشخیص تخریب نشان میدهد. همچنین بیش از 80 درصد از راه های مورد مطالعه برچسب تخریب صحیح در سه سطح گرفتند که با داده های چشمی و تفسیر بصری توسط اپراتور همخوانی داشت. همچنین نقشه ی قطعات مسدود راه ها با قابلیت ارائه به پروژه های امداد رسانی بدست آمد که دقت بهتر و جزئی تری را عرضه مینمود. این امر نشان از کارایی بالای الگوریتم پیشنهادی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
265 تا 278
لینک کوتاه:
magiran.com/p1527260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!