کاهش تغییر شکل دائم در روسازی با استفاده از آسفالت سیمان دار (آسفالت مرکب)

چکیده:
آسفالت متخلخل اشباع شده در سیمان (قشر مرکب) مخلوطی آسفالتی با درصد ریزدانه بسیار کم (حدود 2%) و درصد تخلخل زیاد (حدود20%) است که با دوغاب سیمان پر شده است. این نوع آسفالت یک مخلوط انعطاف پذیرو مقاوم و رویه ای مناسب از لحاظ تامین اصطکاک برای روکش جاده ها است. با استفاده از قیر مناسب در مخلوط می توان آن را در مناطق با دما های مختلف استفاده نمود. آسفالت مرکب در مقایسه با بتن آسفالتی متداول، حساسیت کمتری نسبت به حرارت دارد. برای ارزیابی این نوع مخلوط، نمونه هایی از یک مخلوط آسفالتی متخلخل با درصدهای متفاوت دوغاب سیمان (4% ،32% و45% ) اشباع شده و آزمایش های مارشال، خزش و کشش غیر مستقیم (با دستگاه UTM) در دماهای 10-، صفر و 40 درجه سانتی گراد بر روی آن ها انجام گرفت.
نتایج بدست آمده نشان دهنده کاهش مقاومت در اثر افزایش دما برای مخلوط های مختلف بوده است. نمونه های با 32% دوغاب سیمان بعنوان نمونه های بهینه، بیش ترین مقاومت را داشتند ولی گرانروی آنها کمتر از حد مجاز استاندارد بوده است. همین نتایج با آزمایش کشش غیر مستقیم نیز بدست آمدند. نتایج تحقیقات نشان دادند که مخلوط های اشباع شده در دوغاب سیمان علاوه بر تامین خصوصیات مخلوط های آسفالت متخلخل (مانند مقاومت در برابر اصطکاک) اشکالات این مخلوط ها را که مانند مقاومت پائین در دمای بالا را ندارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1529212 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!