بررسی نگرش و عملکرد مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهراز نقش گیاهان دارویی در درمان بیماری های کودکان در سال 1393

چکیده:
مقدمه
با توجه به مزایا و استفاده ی روز افزون گیاهان دارویی در جهان و ایران و کمبود مطالعات لازم در زمینه مصرف گیاهان دارویی در درمان بیماری های کودکان و نامشخص بودن دیدگاه مادران شهر بوشهر توجه به این موضوع حائز اهمیت است.
هدف
هدف از این مطالعه بررسی نگرش و عملکرد مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر بوشهراز نقش گیاهان دارویی در درمان بیماری های کودکان در سال 1393 بوده است.
روش
در این مطالعه ی توصیفی – تحلیلی از نوع مقطعی، تعداد 384 نفر از مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر بوشهر بطور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که پس از بررسی روایی و پایایی، مورد استفاده قرار گرفت. داده ها، با استفاده از نرم افزار spssv.18 و با بهره گیری از آزمون های آماری من ویتنی و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
یافته ها
نتایج نشان داد براساس میانگین نمرات بدست آمده، 7/24 درصد نگرش پایین، 6/45 درصد نگرش متوسط، 7/29 درصد نگرش بالایی داشت. از نظر میانگین نمرات عملکرد، 7/23 درصد عملکرد پایین، 1/47درصد عملکرد متوسط، 2/29درصد عملکرد بالایی در مادران نسبت به مصرف گیاهان دارویی در کودکان داشتند. نگرش رابطه مثبت و معنادار آماری با عملکرد، بومی بودن و سطوح تحصیلات مختلف مادران داشت. همچنین تفاوت معنادار آماری از نظر عملکرد در بین سطوح تحصیلات مختلف مادران وجود داشت ) p < 0/05 .(
نتیجه گیری
در این پژوهش، اکثر مادران از سطح نگرش و عملکرد متوسطی نسبت به مصرف گیاهان دارویی در بیماری های کودکان برخوردار بودند، لذا پیشنهاد می گردد برنامه ریزی در جهت آموزش مادران در این زمینه صورت گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1531695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!