اندازه گیری فلزات سنگین وانادیم (V) و سرب (pb) در فاضلاب خروجی پالایشگاه نفت آبادان و تاثیر آن بر رودخانه اروند

چکیده:
رودخانه اروند با به هم پیوستن رودخانه های دجله، فرات و کارون تشکیل می شود. این رودخانه تنها آبراه داخلی قابل کشتیرانی در ایران و تنها گذرگاه کشور عراق برای دسترسی به آب های بین المللی می باشد که در تامین آب شرب، کشاورزی و صنایع شهرهای آبادان و خرمشهر با بیش از 5/0 میلیون نفر جمعیت از نقش مهمی برخوردار است. فاضلاب های صنعتی یکی از منابع اصلی آلودگی رودخانه اروند می باشند و پالایشگاه نفت آبادان بیشترین فاضلاب صنعتی را به این رودخانه تخلیه می نماید.
در این پژوهش به منظور تعیین میزان غلظت و بار آلودگی فلزات سنگین (V) و سرب (Pb) ناشی از فعالیت پالایشگاه آبادان، براساس اطلاعات کتابخانه ای و میدانی مورد نیاز، ایستگاه های مطالعاتی بر روی رودخانه تعیین شد. آنگاه نمونه برداری از ایستگاه ها و فاضلاب های خروجی پالایشگاه در چهار فصل از تابستان 1379 تا بهار 1380 انجام شده و پارامترهای V و Pb و هم چنین سایر پارامترهای فیزیکوشیمیایی براساس روش های استاندارد اندازه گیری گردید.
نتایج به دست آمده در این پژوهش که با استفاده از دستگاه جذب اتمی مجهز به کوره گرافیتی حاصل گردید، نشان دهنده افزایش غلظت دو عنصر V و Pb در آب رودخانه از مناطق بالادست به سمت مناطق پایین دست می باشد، که متناسب با ورود آلاینده های خروجی های فاضلاب پالایشگاه بوده است. هم چنین خروجی های مورد بررسی نشان دهنده آن است که بیشترین میزان V و Pb ناشی از خروجی دوم فاضلاب پالایشگاه می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p153458 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!