پیش بینی اکتازی قرنیه پس از لیزیک با استفاده از ضرایب زرنیک موجود در توپوگرافی قبل از عمل

چکیده:
مقدمه
پیش بینی اکتازی قرنیه بعد از جراحی رفرکتیو با استفاده ضرایب زرنیک استخراج شده از تصاویر توپوگرافی قبل از عمل و ارائه قواعدی جهت کمک به تشخیص صحیح تر چشم پزشکان در رابطه با انجام جراحی لیزیک.
روش بررسی
افراد بررسی شده در این مطالعه همگی تحت جراحی LASIK قرار گرفته بودند و بعد از 6-3 سال مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. ما این افراد را به چهار گروه تقسیم بندی کردیم: 1- کسانی که قبل از عمل وضعیت نرمالی داشتند و بعد از آن نیز علائمی از اکتازی قرنیه در آن ها مشاهده نشده بود. 2-کسانی که قبل از عمل مشکوک به کراتوکونوس بودند اما بعد از عمل دچار اکتازی قرنیه نشدند. 3-کسانی که قبل از عمل نرمال بودند اما بعد از آن دچار اکتازی قرنیه شده بودند. 4-کسانی که قبل از عمل مشکوک به کراتوکونوس بودند و بعد از آن دچار اکتازی قرنیه شدند. تصاویر توپوگرافی قبل از عمل تمامی این افراد جمع آوری و اندازه ضرایب زرنیک از این تصاویر استخراج شد. سپس از یک طبقه بند درخت تصمیم گیری برای طبقه بندی افراد در این چهار گروه استفاده و قواعدی برای کمک به تصمیم چشم پزشکان ارائه شد.
یافته ها
طبقه بندی 4 گروه افراد مورد مطالعه با صحت 16/99 درصد انجام شد. قواعد به دست آمده جهت پیش بینی وضعیت افراد پس از جراحی رفرکتیو بر اساس confidence و support و تعداد ویژگی های موجود در بخش مقدم قواعد، مرتب شدند. برای گروه های اول، دوم، سوم و چهارم به ترتیب 4، 17، 23 و 12 قاعده با confidence بالای 70 درصد به دست آمد.
نتیجه گیری
ضرایب مرتبه بالای چند جمله ای زرنیک که از تصاویر توپوگرافی قبل از لیزیک استخراج شد، ویژگی های بسیار مناسبی برای پیش بینی وضعیت اکتازی بعد از جراحی بودند. استفاده از این ضرایب و طبقه بند درخت تصمیم گیری C5.0 منجربه تولید قواعدی با صحت بالا شد به طوری که علاوه بر معیارهای تشخیصی موجود، به چشم پزشکان در تصمیم گیری بهتر برای انجام جراحی لیزیک و پیشگیری از اکتازی قرنیه بعد از لیزیک کمک می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1536670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!