تاثیر فشاردرمانی بر وضعیت عملکرد زانو در سالمندان مبتلا به استئوآرتریت: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

پیام:
چکیده:
مقدمه
استئوآرتریت از مهم ترین علل منجر به ناتوانی در میان سالمندان است که باعث سفتی مفاصل و ضعف ماهیچه ها و کاهش عملکرد زانو می شود. فشار درمانی یکی از مداخلات پرستاری غیر تهاجمی است که از طریق ماساژ نقاط فشاری سبب تعادل انرژی در بدن و ارتقای راحتی و سلامتی می شود.
هدف
هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر فشار درمانی بر بهبود عملکرد زانو در سالمندان مبتلا به استئوآرتریت می باشد.
روش
پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی یک سوکور است که جامعه ی آن کلیه سالمندان مبتلا به استئوآرتریت زانو مقیم در سراهای سالمندی غرب تهران در اسفند 1393 می باشد. حجم نمونه شامل 51 سالمند (زن و مرد) بالای 60 سال مقیم در سه سرای سالمندی است که هر سرای سالمندی با روش تخصیص تصادفی به یکی از 3 گروه نقاط حقیقی فشاردرمانی، گروه نقاط غیر حقیقی و گروه شاهد اختصاص داده شد. برای دو گروه مداخله، 10 جلسه ی 15 دقیقه ای ، سه روز در هفته ماساژ بر روی 8 نقطه ی حقیقی و غیر حقیقی انجام یافت. برای سنجش عملکرد زانوی شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله از پرسشنامه ی WOMAC استفاده شد. داده ها در نرم افزار آماری SPSSv.19 و با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل، تی زوجی و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
سه گروه قبل از مداخله از نظر عملکرد زانو تفاوت نداشتند، مقایسه ی بعد از مداخله، حاکی از وجود اختلاف معنی دار در میانگین عملکرد بود. (001/0p<) هم چنین میانگین نمرات اختلال عملکرد زانو قبل از مداخله درگروه مداخله ی حقیقی (55/10±07/36)، گروه مداخله ی غیرحقیقی (44/9±43/36) و در گروه کنترل (06/10±00/32) بود که بعد از مداخله در گروه مداخله ی حقیقی به (18/9±79/16 )، گروه مداخله ی غیرحقیقی (06/9±93/26) و در گروه کنترل (07/10±48/32) رسید. مقایسه ی قبل و بعد از مداخله در گروه نقاط حقیقی تفاوت معنا داری را در بهبود عملکرد زانو (001/0p<) نشان داد.
نتیجه گیری
با توجه به موثر بودن مداخله ی فشار درمانی بر بهبود عملکرد زانو در سالمندان مبتلا به استئوآرتریت بر اساس نتایج مطالعه ی حاضر، استفاده از این روش به عنوان یک مداخله ی کم هزینه، ایمن و آسان در سالمندان مبتلا به استئوآرتریت زانو پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1537056 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!