فهرست مطالب

پرستاری گروه های آسیب پذیر - سال دوم شماره 4 (پیاپی 5، زمستان 1394)

مجله پرستاری گروه های آسیب پذیر
سال دوم شماره 4 (پیاپی 5، زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/11/28
  • تعداد عناوین: 5
|
  • نبی اکبرنژاد، فرحناز محمدی شاهبلاغی *، حمیدرضا خانکه، یحیی سخنگویی، اکبر بیگلریان، ناصر صدقی گوی آقاج صفحات 1-14
    مقدمه
    استئوآرتریت از مهم ترین علل منجر به ناتوانی در میان سالمندان است که باعث سفتی مفاصل و ضعف ماهیچه ها و کاهش عملکرد زانو می شود. فشار درمانی یکی از مداخلات پرستاری غیر تهاجمی است که از طریق ماساژ نقاط فشاری سبب تعادل انرژی در بدن و ارتقای راحتی و سلامتی می شود.
    هدف
    هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر فشار درمانی بر بهبود عملکرد زانو در سالمندان مبتلا به استئوآرتریت می باشد.
    روش
    پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی یک سوکور است که جامعه ی آن کلیه سالمندان مبتلا به استئوآرتریت زانو مقیم در سراهای سالمندی غرب تهران در اسفند 1393 می باشد. حجم نمونه شامل 51 سالمند (زن و مرد) بالای 60 سال مقیم در سه سرای سالمندی است که هر سرای سالمندی با روش تخصیص تصادفی به یکی از 3 گروه نقاط حقیقی فشاردرمانی، گروه نقاط غیر حقیقی و گروه شاهد اختصاص داده شد. برای دو گروه مداخله، 10 جلسه ی 15 دقیقه ای ، سه روز در هفته ماساژ بر روی 8 نقطه ی حقیقی و غیر حقیقی انجام یافت. برای سنجش عملکرد زانوی شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله از پرسشنامه ی WOMAC استفاده شد. داده ها در نرم افزار آماری SPSSv.19 و با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل، تی زوجی و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    سه گروه قبل از مداخله از نظر عملکرد زانو تفاوت نداشتند، مقایسه ی بعد از مداخله، حاکی از وجود اختلاف معنی دار در میانگین عملکرد بود. (001/0p<) هم چنین میانگین نمرات اختلال عملکرد زانو قبل از مداخله درگروه مداخله ی حقیقی (55/10±07/36)، گروه مداخله ی غیرحقیقی (44/9±43/36) و در گروه کنترل (06/10±00/32) بود که بعد از مداخله در گروه مداخله ی حقیقی به (18/9±79/16 )، گروه مداخله ی غیرحقیقی (06/9±93/26) و در گروه کنترل (07/10±48/32) رسید. مقایسه ی قبل و بعد از مداخله در گروه نقاط حقیقی تفاوت معنا داری را در بهبود عملکرد زانو (001/0p<) نشان داد.
    نتیجه گیری
    با توجه به موثر بودن مداخله ی فشار درمانی بر بهبود عملکرد زانو در سالمندان مبتلا به استئوآرتریت بر اساس نتایج مطالعه ی حاضر، استفاده از این روش به عنوان یک مداخله ی کم هزینه، ایمن و آسان در سالمندان مبتلا به استئوآرتریت زانو پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: فشار درمانی، عملکرد زانو، سالمند، استئوآرتریت
  • عبدالرضا شفیعی *، مریم روانی پور، محمدرضا یزدانخواه فرد، کامران میرزایی صفحات 15-26
    مقدمه
    دیسترس اخلاقی در پرستاری به معنی انجام اعمالی متضاد با اعتقادات اخلاقی یک پرستار است که ضمن ایجاد اثر منفی بر روند درمان بیماران، با تاثیر بد بر روی پرستار، منجر به فرسودگی شغلی در وی گشته و در نهایت باعث عدم کارایی سیستم های بهداشتی خواهد شد.
    هدف
    این مطالعه با هدف بررسی ارتباط دیسترس اخلاقی و فرسودگی شغلی پرستاران در بیمارستان شهید گنجی برازجان در سال 1394 انجام شد.
    روش
    پژوهش حاضر، مطالعه ای مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه ی آماری شامل کلیه ی پرستاران شاغل در بخش های مختلف درمانی بود که به شکل تمام شماری انتخاب شدند.91 نفر به پرسشنامه ی دیسترس اخلاقی کورلی و فرسودگی شغلی ماسلاچ پاسخ دادند. داده ها پس از جمع آوری با کمک نرم افزار SPSSv.19 و در سطح معنی داری( 05/0 (p=تحلیل آماری شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین میانگین دیسترس اخلاقی از نظر شدت و تکرار با فرسودگی شغلی، ارتباط مثبت معنی داری(001/0 p=و 404/0r=) وجود داشت. میانگین شدت دیسترس اخلاقی در واحدهای پژوهش (38/11± 59/53 ) و میانگین تکرار آن( 21/14 ± 59/47) بوده و نیز دارای میانگین فرسودگی شغلی (71/14±93/77) بوده است. وجود یک ارتباط معنی دار بین فرسودگی شغلی در بعد میزان موفقیت فردی( 007/0p= و 284/0r=-) و در بعد مسخ شخصیت(002/0p= و327/0r=) با ساعات کارکرد در ماه دیده شد.
    نتیجه گیری
    دیسترس اخلاقی به دلیل تاثیر بر سیر درمان بیمار، منجر به فرسودگی شغلی بر روی پرستاران گردیده و کارکرد سیستم های بهداشتی را نیز مختل می نماید؛ لذا بایستی توسط مدیران به صورت جدی مطالعه و جهت کاهش عوارض آن بر بیمار، پرستار و سیستم بهداشتی برنامه ریزی شود.
    کلیدواژگان: دیسترس اخلاقی، فرسودگی شغلی، پرستاران
  • حامد توان *، رستم منتی، عمران علیمردانی، فاطمه صیادی، میلاد برجی صفحات 27-39
    مقدمه
    بیماران خدمات درمانی را از بیمارستان دریافت می کنند و نظر آن ها شاخص مناسبی جهت اندازه گیری میزان رضایت از عملکرد بیمارستان می باشد. تامین سلامت جامعه از اهداف بیمارستان ها است که با ارایه ی کیفیت مطلوب امکان پذیر است.
    هدف
    هدف پژوهش حاضر بررسی میزان رضایت از طرح تحول سلامت از دیدگاه بیماران و همراهان بیمار از خدمات دهی بیمارستان شهید مصطفی خمینی(ره) شهر ایلام می باشد.
    روش
    پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده که جامعه ی آن را بیماران و همراهان آنان در ماه خرداد 1394 شامل می شد. ابزار پژوهش شامل دو قسمت بود؛ قسمت اول اطلاعات دموگرافیک، قسمت دوم پرسشنامه ای محقق ساخته ی 21 سوالی، که هر سوال بازه ی بین 5-1 نمره را به صورت لیکرت دارد و در کل بازه ی بین 105-21 نمره را شامل می شد. نمرات به 4 سطح طبقه بندی شد، دسته ی ضعیف (نمرات بین 42-21)، دسته ی متوسط رو به پایین (63- 43 نمره)، دسته ی متوسط رو به بالا (84-64 نمره) و دسته ی خوب (105-85 نمره). در آنالیز اطلاعات از نرم افزار SPSS V.19 استفاده شد.
    یافته ها
    نمونه های پژوهش شامل 171 نفر (9/48 درصد) بیمار و 179نفر (1/51درصد) همراه بیمار بودند، 113 نفر مرد (3/32درصد) و 237 نفر (7/67 درصد) زن بودند و میانگین سنی 5/30 سال بود. بیش ترین درصد رضایت مربوط به دسته ی خوب (48درصد)، سپس دسته ی متوسط رو به بالا (6/44درصد)، دسته ی متوسط رو به پایین (4/7درصد) و کم ترین آن، دسته ی ضعیف( 0%) بود. بین جنسیت با میزان رضایت ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (000/0 P=) بدین صورت که زنان بیش تر از میزان خدمات رسانی رضایت داشته اند.
    نتیجه گیری
    از آنجا که بیش تر نمونه های پژوهش از طرح تحول سلامت رضایت داشتند، پیشنهاد می شود که در دیگر گروه ها(پرستاران، پزشکان) و هم چنین مقایسه ی میزان رضایتمندی قبل و بعد از طرح تحول سلامت انجام شود.
    کلیدواژگان: رضایت مندی، بیمارستان، طرح تحول سلامت
  • جمیله کیانی *، فائزه جهان پور، فرهاد عباسی، شهرزاد درویشی، بهزاد قلی زاده صفحات 40-51
    مقدمه
    سرطان در عملکرد طبیعی زندگی مبتلایان اختلال ایجاد نموده و بر سلامت روان بیماران تاثیر منفی دارد. باورهای معنوی در داشتن یک زندگی هدفمند و بهبود بیماری و هم چنین افزایش طول عمر بیماران موثر می باشد.
    هدف
    هدف از این مطالعه تعیین اثر بخشی معنویت درمانی بر سلامت روان بیماران سرطانی بود.
    روش
    در این مطالعه ی نیمه تجربی با روش پس آزمون، از کل بیماران مرکز سرطان بوشهر 70 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و با تخصیص تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. در ابتدا پرسشنامه های دموگرافیک و سلامت روان توسط همه ی نمونه ها تکمیل گردید. گروه آزمون در هشت جلسه ی معنویت درمانی شرکت نمودند. آزمودنی ها پس از یک ماه، پرسشنامه ی سلامت روان GHQ-28 را تکمیل نمودند. یافته های حاصل با آزمون های آماری کای دو، آزمون دقیق فیشر و تی در نرم افزار آماری SPSSv.20 مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های حاصل از پژوهش نشان می دهد که مداخله ی فوق بر افزایش سلامت روان کلی موثر بوده است97/4 (t= 001/0 p<). میانگین نمره ی سلامت روان در گروه کنترل 96/34 با انحراف استاندارد 64/13 و گروه آزمون 31/22 با انحراف استاندارد 29/10 است؛ که اختلاف حاصل بین دو گروه از نظر آماری معنی دار بوده است. هم چنین این مداخله در خرده مقیاس های سلامت روان شامل سطوح جسمانی سازی، اضطراب و بد خوابی، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی بیماران موثر بوده است. (001/(p<
    نتیجه گیری
    معنویت درمانی و توجه به معنویت در زندگی می تواند به عنوان تکیه گاه روانی به ارتقاء سلامت روان بیماران سرطانی در شرایط سخت بیماری ها کمک کند و در پذیرش بیماری توسط بیمار و بهبود اختلالات روان شناختی موثر باشد. لذا پیشنهاد می گردد در برنامه های درمانی بیماران سرطانی مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: معنویت درمانی، سلامت روان، سرطان
  • حمیده انجم شعاع *، عزیزاله دهقان صفحات 52-62
    مقدمه
    کمبود ویتامین ها و املاح می تواند عوارض جبران ناپذیری برای مادران باردار و جنین آن ها به وجود آورد. و با توجه به این که نیاز های تغذیه ای مادران در بارداری با مصرف معمول رژیم های غذایی برطرف نمی شود بنابراین زنان باردار باید به صورت منظم مکمل ها را دریافت کنند.
    هدف
    این مطالعه با هدف اندازه گیری دانش، نگرش و عملکرد زنان باردار شهر کرمان در مورد مصرف مکمل ها در سال1393 انجام شده است.
    روش
    مطالعه ی حاضر به روش توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی انجام شد. 122 نفر از زنان باردار شهر کرمان به روش نمونه گیری خوشه ایوارد مطالعه شدند. مراکز بهداشتی از چهار منطقه ی شهری کرمان به صورت تصادفی و هم چنین دو مطب پر رفت و آمد متخصص زنان در نظر گرفته شدند. مادران به روش در دسترس انتخاب و پرسشنامه توسط آن ها تکمیل گردید. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای شامل 4 قسمت سوالات جمعیت شناختی (9 سوال)، دانش (10 سوال)، نگرش (8 سوال) و عملکرد (10 سوال) بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز توسط 3 نفر پزشک، یک نفر ماما و هم چنین یک کارشناس تغذیه تایید شده بود. ضریب آلفای کرونباخ بعد دانش، نگرش و عملکرد به ترتیب 76/0، 84/0 و 82/0 بود. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار SPSSv.16 و آمار های توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی و درصد فراوانی) و آزمون های آماری من ویتنی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شد.
    یافته ها
    میانگین نمره ی دانش در زنان باردار شهر کرمان( 03/2±35/6 )، نگرش( 36/3±90/28) و عملکرد(99/1±29/7) بود. اکثر زنان باردار از 6/51 درصد دانش و3/62 درصد نگرش متوسط برخوردار بودند؛ اما عملکرد 2/58 درصد آن ها خوب بود. دانش، نگرش و عملکرد زنان باردار با تحصیلات آن ها رابطه ی معنی دار داشت، (05/0p<) بدین صورت که هرچه تحصیلات بالاتر بود، نمره ی ابعاد سه گانه ی پرسشنامه نیز بالاتر بود. نگرش با تعداد فرزندان و رتبه ی تولد ارتباط معنی دار داشت. (05/0p<) عملکرد نیز با خواسته یا نا خواسته بودن بارداری، ارتباط معنی دار داشت. (05/0p<) متغیر سن با دانش زنان باردار ارتباطی نداشت؛ اما با نگرش آن ها ارتباط معکوس و با عملکرد آنان ارتباط مستقیمی را نشان داد. هم چنین متغیر دانش با نگرش و عملکرد زنان ارتباط مستقیم و معنی دار داشت. (05/0>p)
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که دانش و نگرش زنان باردار از مصرف مکمل ها در سطح متوسط است و این دانش را در عمل به کار می برند. ولی جهت ارتقاء آن باید بیشتر تلاش نمود.
    کلیدواژگان: دانش، نگرش، عملکرد، مکمل، بارداری
|
  • N. Akbarnezhad, F. Mohammadi Shahbalaghi*, H. Khanke, Y. Sokhangooei, A. Biglarian, N. Sedghi Gooyaghaj Pages 1-14
    Introduction
    Osteoarthritis (OA) is oneof the leading causes of disability among older adults that causes joint stiffness, muscle weakness and decreased knee function.Acupressure is a non-invasive nursing intervention that causes energy balance in the body through massaging specific pressure points and improving comfort and health.
    Objective
    This study aimed to investigate the effectiveness of acupressure on physical function of the knee among older adults with osteoarthritis.
    Method
    The present study is a single blind randomized clinical trial conducted onall older adults with osteoarthritis of the knee living in nursing homes in west of Tehran. The sample size comprised 51 men and women over 60 years old from three nursing homes. All residents of each nursing home were randomly assigned to one of the three groups of real acupressurepoints , unreal acupressure points, and control groups.Both intervention groups received massage in form of 10 sessions of 15 minutes three days a week on 8 real and unreal points. WOMAC was usedto assess the knee function in patients before and after the intervention. Data were analyzed in SPSS19 statistical software using chi-square test, independent t-test, paired t-test and analysis of variance.
    Results
    The three groups matched in terms of knee function before the intervention. However, the intervention led to significant differences in mean function of the knee (P
    Conclusion
    Given the effectiveness of acupressure on improving knee function among older adults with osteoarthritis in the present study, it is recommended that this inexpensive, safe and simple procedure be used forolder adults with osteoarthritis of the knee.
    Keywords: Acupressure, knee function, elderly, osteoarthritis
  • A. Shafiei*, M. Ravanipour, M. Yazdankhahfard, K. Mirzaei Pages 15-26
    Introduction
    Moral distress in nursing is to act against a nurse’s moral beliefs, which can lead to job burnout in the nurse, in addition to impacting them and patient’s treatment process negatively and finally to inefficacy of healthcare systems.
    Objective
    This study aimed to investigate the relationship between moral distress and burnout among nurses of ShahidGanji Hospital, Borazjan in 2015.
    Method
    The present cross-sectional, descriptive and analytical study recruited all the nurses from different medical wardsof ShahidGanji Hospital, Borazjan.Ninety-one nurses completed Corley moral distress questionnaire and Maslach Burnout questionnaire (in three dimensions including emotional exhaustion, depersonalization and personal accomplishment). The collected data were analyzed in SPSS 19 software(p = 0.05).
    Results
    The results revealed a positive significant correlation between the mean severity and frequency of moral distress and burnout(p = 0.001 and r = 0.404). Meanbaseline intensity of moral distress was59.53in the participantsand its repeat was59.47, while burnout was93.77. We also found the significant relationship of individual success rate (p = 0.007 and r = - 0.284) and depersonalization (p = 0.002 and r = 0.327) inburnout with monthly work hours.
    Conclusion
    Because moral distressaffects patients’ treatment, leads to nurses’ burnout and disruptshealthcare functioning, this problem should seriously be examined by managers to reduce its effects on patients, nurses and healthcare system.
    Keywords: moral distress, burnout, nurses
  • H. Tavan*, R. Menati, O. Alimardani, F. Sayadi, M. Borgi Pages 27-39
    Introduction
    Since, patient receives care services in hospitals; its opinion is an appropriate indicator to measure the degree of satisfaction for hospital performance.
    Objective
    The aim of this research was to evaluate patients and patient’ companion satisfaction for health reform plan in the Shahid Mostafa Khomeini hospital of Ilam city in 2015.
    Method
    This cross-sectional study included the information for a sample of patients and patient’ companion during May, 2015. The tool consisted of demographic data and a 21- item questionnaire that the score of each question ranged from 1 to 5 (the total scores ranged from 21 to 105) using Likert type question. The overall score categorized into four levels; the poor level (scoring from 21-42), the low-moderate level (scoring from 43 to 63), the up-moderate level (scoring from 64 to84) and the good category (scoring from 85 to 105) while the SPSS V.19 was used for data analysis.
    Results
    The sample consisted of 171 patients (48.9 %) and 179 patient’ companion (51.1 %) in which 113 persons (32.3%) were male and 237 persons (67.7 %) were female with the age average of 30.5 years old. The highest level of hospital satisfaction was attributed to the good level (48 %), then the up-moderate level (44.6 %), the low-moderate level (7.4 %) and the poor level (0.0 %). A significant relationship was found between age and hospital satisfaction (P= 0.0) in which females were more satisfied with hospital services.
    Conclusion
    Since, most of the sample under study was satisfied with the health reform plan, it is recommended to conduct a survey to compare hospital satisfaction for other groups (e.g., nurses and doctors) before and after the health reform plan, for future studies.
    Keywords: satisfaction, hospital, health reform plan
  • J. Kiani*, F. Jahanpour, F. Abbasi, Sh. Darvishi, B. Gholizadeh Pages 40-51
    Introduction
    Normal functioning of life disrupts in cancer patients and this disruption has a negative impact on mental health.
    Objective
    Having a purpose in life, spiritual beliefs, tolerance and spiritual approach to health can help these patients to improve the quality of life.
    Method
    This study was design to determine the effectiveness of spiritual therapy in mental health of cancer patients. Seventy patients was randomly selected in Bushehr Cancer Center and categorized to case and control groups. Patients of case group have participated in eight sessions of spiritual approach class. The control group did not participate in any educational sessions. After one month, mental health questionnaires (GHQ-28) were completed by both case and control groups.Spss20 and t-test were used for data analysis.
    Results
    The results showed that mean score of mental health experimental group (t=4.97, p
    Conclusion
    Spiritual therapy can modify patient's attitudes toward the disease and suggested to use in cancer patients by health giver.
    Keywords: spiritual therapy, mental health, cancer
  • H. Anjomshoa*, A. Dehghan Pages 52-62
    Introduction
    Lack of vitamins and mineralscancreateirreversible complicationsforpregnant womenandtheir fetuses. Tow of important cause of nutritional anemia inpregnant women and NTDS are related with iron and folic acid deficiency.
    Objective
    Thisstudy was done tomeasureknowledge, attitude and operation ofpregnant women abouttaking supplements inKermanin 1393.
    Method
    the current study was conducted in across-sectional method. 122pregnant womenin Kermanparticipated in a cluster samplingmethod in the study. Health centers of four region of kerman city was choicedrandomely and also tow busy womensclinic. womens was choisedaccessly and questionnaire was complemented by them. The instrument of data collection was a questionnaire consisting of 4 parts of demographicquestions (9 items), knowledge (10 questions), attitude (8 questions) andperformance (10 items). The Face and content validityof the questionnairehad been confirmed by thethree doctors, onemidwifeandalsoanutritionexpert. Cronbach’s alpha index for Knowledge, attitude and performance section’s was respectively 0/76, 0/84 and0/82. Data were analyzedusingSPSS 16 softwareanddescriptive statistics (mean, standard deviation, frequency, and percentage of frequency) andMann-Whitneytest, Kruskal-Wallis andSpearman correlation coefficientwas used.
    Results
    The mean score of knowledge among pregnant women in Kerman6/35±2/03, attitude 28/90± 3/36 and the performance 7/29±1/99. The majority of pregnant women have the average knowledge and attitudeof 51/6, 62/3% but their performance was good 58 2%. Knowledge, attitude and performance ofpregnant womenhada significant relationshipwith their education (0. 05) so that thehighereducation was, the three dimensions of questionnairewas even higher. The attitudewas significantly associated withnumber of childrenandbirth order (0. 05). The performancewas also significantly associated with planned or unplannedpregnancy (0. 05). The variable of age was not associatedwithknowledge ofpregnant women, butwith theattitude of them showedan inverse correlation and withtheir performance had a direct correlation as well. Thevariable of knowledge with attitude and performance ofwomenhadpositive and significant correlation (0. 05).
    Conclusion
    the results showed that the knowledge and attitude of pregnant women in taking supplements was average and used this knowledge in practice but more effort is needed to improve it.
    Keywords: Knowledge, Attitude, Practice, Supplement, Pregnancy