تاثیر کاربرد هم زمان کمپوست زباله شهری و سه گونه قارچ تریکودرما (.spp Trichoderma) بر خصوصیات رشدی و جذب عناصر غذایی در گیاه شاهی (Lepidium sativum L.)

چکیده:
به منظور بررسی اثرات کاربرد توام کمپوست زباله شهری و گونه های مفید قارچ تریکودرما بر خصوصیات سبز شدن گیاهچه، رشد و جذب برخی عناصر کم مصرف در گیاه شاهی آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در 3 تکرار به صورت گلدانی اجرا گردید. تیمارها شامل 3 سطح از کمپوست زباله شهری (15، 30 و 45 تن در هکتار به صورت جداگانه و غنی شده با 50 درصد کود شیمیایی)، کود شیمیایی (100 کیلوگرم در هکتار اوره، سولفات پتاسیم و سوپر فسفات تریپل) و شاهد (بدون مصرف کمپوست و کود شیمیایی) و سه گونه تریکودرما (T. viridae، T. harzianum، T. hamatum) بود. نتایج نشان داد که کاربرد کمپوست 15 تن در هکتار غنی شده و شاهد به همراه تریکودرما گونه harzianum سرعت ظهور گیاهچه، درصد ظهور نهایی و سرعت ظهور تجمعی گیاهچه را بهبود بخشید. در این آزمایش سطوح 30 و 45 تن در هکتار کمپوست زباله شهری غنی شده وزن تر و خشک اندام هوایی (بیش از 21 درصد) و ارتفاع گیاه و طول ریشه (بیش از 16 درصد) را نسبت به کود شیمیایی افزایش دادند. همچنین قارچ T. harzianum وزن تر و طول ریشه گیاه (به ترتیب 20 و 30/5 درصد) را نسبت به T. viridae افزایش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1537427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!