ارزیابی و تحلیل حجم خشکی رودخانه با استفاده از داده های تاریخی و پیش بینی شده (مطالعه موردی: رودخانه های غرب دریاچه ارومیه)

چکیده:
دقت تحلیل فراوانی سیلاب یا تحلیل خشکی و دوره بازگشت خشکی ها، بستگی به انتخاب نوع توزیع احتمالاتی و روش تخمین پارامترهای آن دارد.در این مطالعه با استفاده از داده های دبی روزانه رودخانه های نازلوچای، باراندوزچای و شهرچای در دوره آماری تاریخی و پیش بینی شده، سری زمانی حجم خشکی رودخانه های ذکر شده در دوره آماری تاریخی و دوره آماری به روز شده با استفاده از داده های پیش بینی، استخراج و تا مدت دوام 60 روزه تصحیح و تکمیل شد. سپس با استفاده از تابع لاگ پیرسون نوع سه، هر دو سری زمانی تاریخی و به روز شده، برازش یافت و حجم خشکی رودخانه های منطقه مورد مطالعه با دوره بازگشت یک تا 10000 سال استخراج شد. نتایج حاصل از نمودارهای به روز رسانی نشان از کاهش حجم خشکی رودخانه های نازلوچای و باراندوزچای و افزایش حجم خشکی رودخانه شهرچای در دوره آماری به روز شده بود. به طوری که در نمودارهای به روزرسانی شده و در مدت دوام مشترک 60 روزه با دوره بازگشت 10000 سال، حجم آورد خشکی در رودخانه های باراندوزچای و نازلوچای، به ترتیب حدود 29 و 62 میلیون مترمکعب کاهش و در رودخانه شهرچای حدود هفت میلیون مترمکعب افزایش خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1537562 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!