بررسی اثرات فراکشن های مختلف و عصاره ی دانه گیاه عدس الملک (Securigera securidaca) بر سطح سرمی گلوکز، فاکتورهای خونی و مورفولوژی کبد در موشهای دیابتی

پیام:
چکیده:
مقدمه
دانه ی گیاه عدس الملک (Securigera securidaca) را در طب سنتی ایران به عنوان کاهنده ی قند خون تجویز می کنند. در این مطالعه، اثر خوراکی عصاره ی تام دانه و فراکشنهای آن روی موش سوری و صحرایی دیابتی شده با تزریق صفاقی استرپتوزوسین (200 میلیگرم/کیلوکرم) بررسی شد.
مواد و روش ها
در بررسی حاد، موش های سوری، دوزهای مختلف عصاره ی تام دانه، فراکشن های کلروفرمی، متانولی، مخلوط فرکشن ها، گلی بن کلامید (10 میلی گرم/کیلوگرم) و نرمال سالین را به صورت خوراکی دریافت کردند. قند خون قبل از گاواژ و 1، 2 و 4 ساعت پس از آن اندازه گیری شد. در بررسی تحت حاد، موش های صحرایی، دو بار در روز و به مدت دو هفته 500 میلی گرم/کیلوگرم مخلوط فراکشن های متانولی و کلروفرمی با نسبت 30: 70، انسولین NPH : رگولار به نسبت 30:70، گلی بن کلامید و نرمال سالین را به صورت خوراکی گرفتند. قند خون قبل و در فواصل یک و دو هفته بعد اندازه گیری شد. در انتهای دو هفته، فاکتورهای خونی و بافت شناسی کبد بررسی شدند.
یافته ها
بررسی مرحله حاد نشان داد فراکشن کلروفرمی، قند خون را طی 1 ساعت و فراکشن متانولی و مخلوط فراکشن ها پس از 4 ساعت قند را پایین می آورند. در بررسی تحت حاد، هیچ گونه کاهش قند و تفاوت معنی داری در فاکتورهای خونی پس از تجویز فراکشن ها مشاهده نشد. آسیب سلول های کبدی در گروه گیرنده ی مخلوط فراکشن ها کمتر از گروه های دریافت کننده ی انسولین و گلی بن کلامید بود.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد دانه ی گیاه عدس الملک می تواند قند خون را به صورت حاد، با مکانیسمی مشابه انسولین، کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1541165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!