ارزیابی پزشکان عمومی از برنامه های آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به اهمیت برنامه های آموزش مداوم برای پزشکان و این که برگزاری برنامه های بازآموزی برای پزشکان و بروزرسانی اطلاعات پزشکی آنان یکی از مهم ترین وظایف دفتر آموزش مداوم دانشگاه است، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی برنامه های آموزش مداوم برگزار شده توسط دانشگاه علوم پزشکی گلستان درسال 1390 ازدیدگاه پزشکان عمومی، به منظور رفع نقایص و تقویت نقاط قوت آن ها انجام گرفت.
روش ها
این پژوهش توصیفی- مقطعی با همکاری پزشکان عمومی شرکت کننده درپنج برنامه مدون که در نیمه دوم سال 1390 توسط آموزش مداوم دانشگاه علوم پزشکی گلستان، برگزار گردید، انجام شد. نمونه گیری به روش سرشماری و ابزار انجام پژوهش پرسشنامه مورد استفاده اداره کل آموزش مداوم بود. پرسشنامه از دو بخش مشخصات دموگرافیک و زمینه ای و 10 سوال در مورد برنامه های اجراشده که بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت تنظیم شده بود. پرسشنامه ها بین تمامی پزشکان شرکت کننده در برنامه ها توزیع شد، 333 پرسشنامه تکمیل شد. نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار آماری SPSS بر مبنای آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافته ها
میانگین سنی شرکت کنندگان در پژوهش 2/6± 40 و میانگین سابقه طبابت آنان 9/5±13 بود. میزان پاسخگویی به پرسشنامه ها نیز83 درصد اعلام شد. در این مطالعه 7/62 درصد از شرکت کنندگان، متناسب بودن محتوای برنامه ها با نیازهای شغلی شان را زیاد و خیلی زیاد ارزیابی کردند. 3/91 درصد از شرکت کنندگان موفقیت برنامه از نظر ارائه مطالب جدید علمی را متوسط و به بالا عنوان کردند درحالی که 3/62 درصد آن ها مشارکت فعال در بحث ها (پرسش و پاسخ - بحث و برگزاری پانل) را متوسط به پایین بیان کردند.
نتیجه گیری
بیشتر شرکت کنندگان در برنامه های آموزش مداوم، از محتوای برنامه ها از نظر مطالب جدید علمی و متناسب بودن آن ها با نیازهای شغلی شان، رضایت داشتند. پیشنهاد می شود جهت هرچه موثرتر واقع شدن برنامه های آموزشی در انتخاب شیوه های آموزشی اصول یادگیری بزرگسالان (آندراگوژی) در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1546255 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!