بهبود مدل سازی معکوس داده های الکترومغناطیس هوایی حوزه فرکانس با اعمال قید عمقی

چکیده:
در این مطالعه سعی در بهبود نتایج مدل سازی و تفسیر داده های الکترومغناطیس هوابرد حوزه فرکانس شده است. به این منظور با استفاده از قیدهایی چون قید هموارساز و قید عمقی، الگوریتم وارون سازی بر پایه اصلاح مدل در هر تکرار در محیط نرم افزار متلب برنامه نویسی شده است. از مزایای وارون سازی مقید یک بعدی داده های الکترومغناطیسی، پایداری الگوریتم در روند مدل-سازی تک بعدی سونداژهای الکترومغناطیسی است. با استفاده از این الگوریتم هموارسازی در طول الگوریتم و با استفاده از خطای عدم برازش کنترل خواهد شد از طرفی وارون سازی با توجه به اطلاعات عمقی لایه های مختلف مقاومت ویژه در هر سونداژ انجام می شود و حتی امکان استفاده از اطلاعات وارون سازی سونداژهای مجاور با مقایسه اطلاعات عمقی آنها و تعریف قید جانبی فراهم می آید. وارون سازی مقید می تواند شبه مقاطعی دو بعدی از کنار هم قرار دادن مدل های یک بعدی نتیجه دهد که قابلیت تفسیر بالاتر و اطلاعات بیشتری از تغییرات مقاومت ویژه را در منطقه فراهم می آورد. از معایب این روش افزایش زمان وارون سازی است که در روش های هوابرد به دلیل حجم زیاد داده ها فاکتور مهمی محسوب می شود.
در مرحله بعد وارون سازی روی مدل مصنوعی استاندارد، حاوی درصدی نوفه آزمایش شده و با توجه به نتایج بدست آمده مشخص می شود این روش می تواند به عنوان روشی کارا و موثر در وارون سازی داده های الکترومغناطیس هوابرد به کار گرفته شود. در نهایت از این الگوریتم برای وارون سازی داده های واقعی منطقه ی میرگه نقشینه در حوالی شهرستان سقز در استان کردستان استفاده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1548051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!