مقایسه تاثیر خون گیری از کاتتر وریدی و خون گیری مستقیم از ورید بر نتایج آزمایشات بیوشیمی خون بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه قلبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه قلبی به خون گیری مکرر جهت ارزیابی های تشخیصی و درمانی نیاز دارند؛ این درحالی است که طبق برنامه معمول بخش، برای اخذ هر نوبت آزمایش از یک خط وریدی جدید استفاده می شود که موجب آسیب و درد بیمار می گردد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر خون گیری از کاتتر وریدی و خون گیری مستقیم از ورید بر نتایج آزمایشات بیوشیمی خون بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه قلبی انجام شد.
مواد و روش ها
در مطالعه ی شبه تجربی حاضر، 80 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه قلبی یکی از بیمارستان های آموزشی شهر زاهدان، به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. به منظور انجام آزمایشات بیوشیمیایی، ابتدا 5 سی سی خون از کاتتر ورید محیطی و همان مقدار به طور مستقیم از ورید بازویی دست مقابل بیمار گرفته شد. نمونه های آزمایشگاهی از نظر گلوکز، کلسترول، تری گلیسرید، سدیم، پتاسیم، اوره، کراتینین و سی راکتیو پروتئین مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تی زوج تحت نرم افزار 16 SPSS صورت گرفت.
یافته ها
مقادیر گلوکز، کلسترول، تری گلیسرید، سدیم، پتاسیم وسی راکتیو پروتئین در دو روش کاتتر محیطی و خون گیری مستقیم تفاوت معنی دار آماری نداشتند؛ اما اختلاف آماری معنی داری بین مقادیر اوره(0/004 = P) و کراتینین (0/015P = ) وجود داشت.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج، می توان از کاتتر وریدی جهت دریافت نمونه خون و بررسی آزمایشگاهی آن استفاده کرد؛ اما با توجه به تفاوت معنی دار اوره و کراتینین، انجام مطالعات بیشتری در خصوص مقایسه دو روش خون گیری پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1550106 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!