تاثیر گوناگونی ژن های گیرنده استروژن درخطر ابتلا به سرطان پستان در ایران

چکیده:
زمینه و هدف
شواهد نشان می دهد که درروند بروزو پیشرفت سرطان پستان تغییراتی در مسیر سیگنالینگ α -ER و ER- β رخ می دهد و پلی مورفیسم ژن های مذکور با سرطان پستان و ویژگی های بالینی این بیماری همراه است. مطالعه حاضر، جهت بررسی تاثیر تعاملی افزاینده گوناگونی توالی های خاصی از ژن هایβ ER- وα ER- درخطر ابتلا به سرطان پستان و در زنان ایرانی انجام پذیرفت.
روش بررسی
ژن ها در 150 بیمار مبتلا به تومورهای مهاجم پستان که تازه تشخیص داده شده و در147 نفر سالم توسط روش PCR –SSCP مطالعه شدند.
یافته ها
سه SNP ، rs2077647، rs1801132، rs2228480، درژن α ER- و یک SNP rs1256054 در ژنER- β اثرات تعاملی افزایشی را درابتلا به سرطان پستان در بیماران با سابقه فامیلی سرطان پستان و متاستاز LN نشان دادند.همچنین، SNP در کدان 392 ژن گیرنده استروژن β نسبت به SNP ها در ژن در کدانهای 10، 325، 594 از ژن گیرنده استروژن α ، حدود ده برابرخطر ابتلا به سرطان پستان را در بیماران با سابقه فامیلی سرطان پستان و حدود سه برابر متاستاز LN را در بیماران مبتلا به سرطان پستان افزایش می دهد.
نتیجه گیری
بنابرین SNP ها در ژن گیرنده استروژن α و β اثرات تعاملی درافزایش خطر ابتلا به سرطان پستان فامیلی و با متاستاز LN در میان زنان ایرانی مبتلا به سرطان پستان داشته و دراین تاثیر تعاملی نقش SNP کدان 392 از ژن گیرنده استروژن β موثرتر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1551172 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!