پیش بینی غلظت بهینه سولفینول در واحد تصفیه گاز پالایشگاه خانگیران از طریق سیستم استنتاج تطبیقی عصبی- فازی و شبکه رگولاریزاسیون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

غلظت سولفید هیدروژن در گاز اسیدی ورودی به واحد بازیافت گوگرد از جمله پارامترهای مهم و تاثیرگذار می باشد که باید طراحان آن واحدها در هنگام تصمیم گیری برای انتخاب فرآیند یا ساختار درست جهت بدست آوردن بیشترین بازده بازیافت گوگرد در نظر داشته باشند. استفاده از حلال های ممانعت فضایی شده مانند آمین های نوع سوم ارتقاء یافته و همچنین ساختارهای متفاوت برای واحد تصفیه گاز، از جمله گزینه های مختلف برای غنی سازی گاز اسیدی (AGE) که به منظور کاهش غلظت دی اکسید کربن و هیدروکربن های آروماتیکی سنگین و افزایش غلظت سولفید هیدروژن در جریان خوراک ورودی به واحد بازیافت گوگرد انجام می گیرد، خواهد بود. در مقاله حاضر با استفاده از تلفیق نرم افزار اسپن-هایسیس و دو شبکه مجزا (به نام های شبکه رگولاریزاسیون و سیستم استنباط فازی- عصبی تطبیقی) نسبت به مقایسه توانایی غنی سازی گاز اسیدی حلال سولفینول-M (سولفولان+MDEA) در غلظت بهینه و حلال رایج MDEA، هنگامی که هر دوی آن ها به عنوان حلال واحد تصفیه گاز مورد استفاده قرار می گیرند، اقدام شده است. نتایج حاصل از شبیه سازی حاکی از آن بود که در غلظت بهینه حلال سولفینول-M (شامل 37% وزنی سولفولان و 45% وزنی MDEA) تمامی تولوین و اتیل بنزن و همچنین 80% از بنزن ورودی به واحد تصفیه گاز، از خوراک ورودی به واحد بازیافت گوگرد حذف خواهند شد. علاوه بر این، کسر مولی سولفید هیدروژن در خوراک ورودی به واحد بازیافت گوگرد از مقدار فعلی 48/33% به بالای 57% افزایش پیدا خواهد کرد. افزایش انتخاب پذیری حلال سولفینول-M باعث افزایش کسر مولی دی اکسید کربن در جریان گاز شیرین به حدود 5/4% خواهد شد که کماکان زیر مقدار مجاز می باشد.

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1552049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!