مطالعه وضعیت ابتلا ماهیان قزل آلای رنگین کمان پرورشی به استرپتوکوکوس اینیایی و لاکتوکوکوس گارویه در برخی میادین عرضه ماهی تهران و کرج

چکیده:
استرپتوکوکوزیس از بیماری های مهم و اقتصادی در صنعت آبزی پروری به ویژه برای ماهی قزل آلای رنگین کمان است و سالانه خسارات فراوانی را به این صنعت وارد می کند. از سوی دیگر این بیماری یکی از بیماری های مشترک بین ماهیان و انسان می باشد که موجب بیماری و تلفات انسانی در بین مصرف کنندگان ماهیان آلوده می شود. در این مطالعه وضعیت آلودگی ماهیان قزل آلای پرورشی به استرپتوکوکوس اینیایی (Streptococcus iniae) و لاکتوکوکوس گارویه (Lactococcus garvieae) عامل بیماری در پنج میدان عرضه ماهی مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور نمونه های ماهیان با علایم ظاهری غیرطبیعی از برخی بازارهای فروش ماهی در شهرهای تهران و کرج خریداری و آزمون های میکروبی بر روی آن ها انجام گرفت. پس از رنگ آمیزی گرم و مشاهده کوکسی های گرم مثبت، گونه های باکتریایی با انجام آزمایشات بیوشیمیایی و PCR شناسایی شدند. طبق نتایج به دست آمده، از مجموع 64 ماهی مورد مطالعه، 36 مورد (23/56%) مبتلا به این دو باکتری بیماری زا بوده که از این میزان در 21 (8/32%) مورد استرپتوکوکوس اینیایی و در 15 (43/23%) مورد لاکتوکوکوس گارویه جداسازی گردید. بیشترین و کمترین میزان فراوانی ابتلا به استرپتوکوکوس اینیایی به ترتیب در کرج (62/15%) و کهریزک (0%) مشاهده شد. بیشترین و کمترین میزان فراوانی ابتلا به لاکتوکوکوس گارویه نیز به ترتیب مربوط به کرج و شهریار (81/7%) و میدان نبی (56/1%) بود. نتیجه این مطالعه حاکی از میزان بالای آلودگی ماهیان عرضه شده به استرپتوکوکوزیس و لاکتوکوکوزیس می باشد و لذا نیازمند مطالعه بیشتر در این زمینه است.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1552310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!