ارزیابی عملکرد دو مدل LARS-WG و ClimGen در تولید سری های زمانی بارش و درجه حرارت در ایستگاه تحقیقات دیم سیساب، خراسان شمالی

چکیده:
انجام مطالعات مربوط به ارزیابی ریسک و مدیریت ریسک منایع آب و خشکسالی نیازمند دسترسی به سری درازمدت داده های هواشناسی است. این در حالی است که در بسیاری از ایستگاه های هواشناسی داده های برداشت شده از طول دوره آماری کافی برخوردار نیستند. برای رفع این مشکل می توان از مدل های تولید داده (مولد وضع هوا) استفاده کرد. مدل های تولید داده سری زمانی متغیرهای هواشناسی را با مشخصات آماری مشابه داده های واقعی تولید می کنند. در این تحقیق، از دو مولد پرکاربرد LARS-WG و ClimGen برای تولید 500 سری زمانی داده های روزانه بارش و درجه حرارت حداقل و حداکثر در ایستگاه تحقیقات دیم سیساب واقع در خراسان شمالی استفاده شد. کارآیی مدل ها با استفاده از شاخص های خطای مجذور میانگین مربعات خطا RMSE، میانگین خطای مطلق MAE و ضریب تعیین CD ارزیابی شد. همچنین برای مقایسه شباهت مشخصه های آماری داده های تولید شده توسط دو مدل LARS-WG و ClimGen با داده های مشاهده شده از سه آزمون آماریt – استیودنت، F و2 X استفاده گردید. با استفاده از این آزمون ها، شباهت 16 مشخصه آماری داده های شبیه سازی شده و مشاهده شده در سطح اعتماد 95 درصد مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل LARS-WG در تولید سری زمانی بارش و مدل ClimGen برای شبیه سازی درجه حرارت حداقل و حداکثر در ایستگاه سیساب از قابلیت بیشتری برخوردار هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
322 تا 333
لینک کوتاه:
magiran.com/p1552386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!