بررسی فیزیولوژیک سیانوباکترهای خاکزی شالیزارهای استان گیلان و به کارگیری سویه های برتر در بهبود رشد و عملکرد گیاه برنج

چکیده:
با نگاه به نقش بسیار مهم سیانوباکترها در تثبیت و فراهم آوردن نیتروژن مولکولی، در این پژوهش تلاش شد تا ضمن جداسازی سویه های سیانوباکتری بومی شالیزارهای استان گیلان، پاسخهای فیزیولوژیک آنها نیز در راستای ساخت کود زیستی بررسی شود. پس از جداسازی، خالصسازی و شناسایی سیانوباکترها، اندازه کلروفیل، فیکوبیلی پروتئینها و اندازه فعالیت نیتروژنازی جدایه ها ارزیابیشده و سپس جدایه های برتر برای کشت گلدانی گیاه برنج انتخاب Nostoc شدند. این بررسی نشان داد که در میان جدایه های سیانوباکتری از دیدگاه کمیت فیکوبیلی پروتئینها، جدایه های Anabaena sp. و Cylindrospermum sp. GGuCy-25 ،Anabaena sp. GGuCy-21 ،Nostoc sp. GGuCy-46 ،sp. GGuCy-47 برتر هستند. همچنین جدایه هایی که دارای اندازه بیشتری از فیکوبیلی پروتئینها بودند، توان تثبیت نیتروژن GGuCy-42 که بیشترین فعالیت Anabaena sp. GGuCy- و 42 Cylindrospermum sp. GGuCy- بیشتری نیز داشتند، بهویژه دو جدایه 25 نیتروژنازی را داشتند. بر پایه یافته ها، سیانوباکترهای بومی جداسازی شده سبب افزایش عملکرد و بهبود عوامل رشد
Cylindrospermum sp. برنج (رقم طارم هاشمی) شده اند که این اندازه در میان جدایه های گوناگون ناهمانند بود. جدایه های را شاید بتوان مانند سویه های برتر در ساخت کود زیستی برای شالیزارهای Anabaena sp. GGuCy- و 42 GGuCy-25 بررسیشده بکار گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 258
لینک کوتاه:
magiran.com/p1553164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!