ادراک کارمندان از عوامل روانشناختی موثر برفرایند چاقی:یک مطالعه کیفی

چکیده:
مقدمه
مشکل چاقی هم اکنون در ایران بصورت اپیدمی درآمده و شواهد متقاعد کننده ای در خصوص نقش مهم عوامل روانی بر فرایند چاقی و اضافه وزن وجود دارد. با توجه به نقش کلیدی کارمندان به عنوان منابع ارزشمند انسانی در ارائه خدمات به مردم و افزایش سبک بی تحرکی در بین آنان، پژوهش حاضر با هدف تبیین ادراکات کارمندان دولتی از عوامل روانی موثر بر فرایند چاقی انجام شد.
روش
این مطالعه کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام گرفت. در مجموع چهار جلسه بحث گروهی8 نفره برگزار(32 نفر) و با 35 نمونه متنوع از کارمندان چاق یا دارای اضافه وزن مصاحبه فردی نیمه ساختار یافته در فاصله زمانی بهمن ماه 1392 تا دی ماه 1393 انجام گردید. تمام مصاحبه ها ضبط و تحلیل داده ها بصورت مداوم و همزمان و با استفاده از روش اشتراوس و کوربین انجام شد.
یافته ها
مضامین کلیدی در سه طبقه،«سازگاری ضعیف در دوره های استرس زا»،«برانگیزاننده ها» و«خودکار آمدی پایین» تبیین شد. سازگاری ضعیف در دوره های استرس زا در زیر طبقات دوره های «کنکور»، «سربازی»، «شغل»، «ازدواج» و« زایمان »پدیدار شد. خودکار آمدی پایین در زیر طبقات «نداشتن الگوی نقش مثبت» و «احساس عدم توانایی کنترل شرایط» تبیین شد. بر انگیزاننده ها نیز شامل زیر طبقات« لذت »و «نگرانی» بود.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد ادراکات کارمندان در زمینه عوامل روانی موثر در فرایند چاقی متفاوت است که نیاز به مطالعات کیفی و کمی بیشتر در این زمینه را ضروری می سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
363 تا 371
لینک کوتاه:
magiran.com/p1556013 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!