اثر بخشی درمان پذیرش و تعهد (ACT) بر کاهش علائم افسردگی کارکنان مرد نظامی مبتلا به دیابت نوع2

چکیده:
مقدمه
دیابت یک بیماری شایع و پیشرونده می باشد. افراد مبتلا در طی درمان و متعاقب آن اختلالات جسمی و عاطفی متعددی را تجربه می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش علائم افسردگی کارکنان نظامی مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری و با دو گروه آزمایش و گروه کنترل انجام شد. 60 نفر بیمار مبتلا به بیماری دیابت نوع 2 مراجعه کننده به یک بیمارستان نظامی با استفاده از مقیاس افسردگی DASS-21 و مصاحبه ساختار یافته (DSM-IV-TR) مورد ارزیابی قرار گرفتند. از بین شرکت کنندگانی که نمرات افسردگی آنان در این آزمون بالاتر از نقطه برش متوسط (14 و به بالا) بود، 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گروه کنترل (15 نفر یا گروه در لیست انتظار درمان) تقسیم شدند. تعداد 8 جلسه مداخله پذیرش و تعهد درمانی (2 جلسه انفرادی و 6 جلسه به صورت گروهی) برای شرکت کنندگان در گروه آزمایش ارائه شد و جهت گروه کنترل در حین تحقیق هیچ گونه مداخله درمانی انجام نشد. داده ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر با استفاده از نرم افزار SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که نمرات شرکت کنندگان گروه آزمایش در طی 8 جلسه مداخله و پیگیری 3 ماهه، کاهش معنی داری نسبت گروه کنترل داشتند (05/0>p).
بحث و نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد که درمان پذیرش و تعهد می تواند در کاهش شدت علائم افسردگی کارکنان مرد نظامی مبتلا به دیابت نوع 2 موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1556874 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!