اثر آنتی اکسیدانی برخی القا کننده های نوساقه زایی و ریشه زایی در پسته (Pistacia vera، پایه های رویشی قزوینی و UCB-1) در شرایط درون شیشه

پیام:
چکیده:
پایه های رویشی پسته قزوینی و UCB-1 از ارقام شناخته شده در دنیا هستند که به لحاظ سازگاری به خشکی و شوری (قزوینی) و سرما و بیماری های ورتیسلیومی (UCB-1) دارای اهمیت هستند. به منظور بهبود کیفیت رشد رویشی و میزان ساقه زایی و همچنین افزایش راندمان ریشه زایی، اثر اسکوپولتین و منبع آهن (Fe-EDDHA و Fe-EDTA) همراه با پژوهش تغییرات فعالیت آنزیم پراکسیداز بررسی شد. همچنین بررسی خصوصیت های کینتیک با استفاده از مقادیر مختلف کاتیون های Ca2+، Mg2+ و دماهای متفاوت و همچنین اثر غلظت های مختلف EDTA بر فعالیت این آنزیم هدف دیگر این پژوهش بود. نتایج نشان داد که اسکوپولتین ضمن افزایش میزان نوساقه زایی و بهبود کیفیت رشد رویشی، در فعالیت آنزیم پراکسیداز نقش موثری ایفا کرد که اختلاف معنی داری در سطح 0.05=α با تیمار شاهد داشت. جایگزینی Fe-EDDHA با Fe-EDTA در محیط کشت، راندمان ریشه زایی را تا دو برابر افزایش داده و یک رابطه مستقیم بین میزان ریشه زایی و فعالیت آنزیم پراکسیداز دیده شد، بنابراین فعالیت آنزیم پراکسیداز می تواند به عنوان نشانگر پیش بینی کننده ریشه زایی در پسته مورد توجه باشد. بررسی فعالیت کینتیک آنزیم پراکسیداز بیانگر نقش مثبت کاتیون ها، دمای 30 درجه سانتی گراد به عنوان دمای بهینه فعالیت آنزیم و اثر بازدارندگی EDTA روی فعالیت این آنزیم بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!