ارتباط بین ادراک طردشدگی با بی نزاکتی در محیط کار در کارکنان درمانی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 1392

چکیده:
مقدمه
بی نزاکتی و احساس طردشدگی در محیط کار یکی از معضلات سازمان ها است که شیوع فراوانی در بین کارکنان داشته و منجر به فساد اداری و کاهش شدید بهره وری سازمانی و رضایت شغلی افراد می گردد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین ادراک طردشدگی با بی نزاکتی در محیط کار کارکنان درمانی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کارکنان درمانی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بود. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 248 نفر از جامعه آماری به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب و به سوالات پرسشنامه های ادراک طردشدگی و بی نزاکتی در محیط کار پاسخ دادند. جهت بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون کندال و اسپیرمن، و رگرسیون چند متغیره استفاده شد.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که ضرایب همبستگی بین دو متغیر ادراک طردشدگی کارکنان درمانی با بی نزاکتی آن ها به ترتیب برابر 353/0 و 488/0 بود. یعنی بین ادراک طردشدگی کارکنان درمانی با بی نزاکتی آن ها رابطه معنی داری وجود داشت (000/0>p). علاوه بر این، طرد از سوی همکار و طرد با زبان محاوره (از مولفه های ادراک طردشدگی) بیشترین همبستگی را با مولفه های بی نزاکتی و طرد از سوی سرپرست کمترین رابطه را با ادراک بی نزاکتی داشت.
نتیجه گیری
با توجه به رابطه مثبت بین ادراک طردشدگی و بی نزاکتی در محیط کار، مدیران بیشترین تلاش را روی ایجاد جو صمیمیت و همدلی در بین کارکنان به کار ببندند تا با کاهش ادراک طردشدگی در کارکنان بی نزاکتی و عواقب مترتب بر آن در محیط کار کاهش یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
72 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1558230 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!