مدل سازی بررسی تاثیر نگهدارنده نایسین به فرم آزاد بر کاهش جمعیت باکتری لیستریا منوسایتوژنز در پنیر فتا، توسط اتوماتای سلولی

چکیده:
سابقه و هدف
جمعیت باکتری لیستریا منوسایتوژنز یکی از پارامترهای موثر در کیفیت و ماندگاری پنیر فتا طی نگهداری می باشد. کاهش این جمعیت یکی از مسائل مهم تولید کنندگان است. لذا این پژوهش با هدف مدل سازی بررسی تاثیر نگهدارنده ی نایسین به فرم آزاد بر کاهش جمعیت لیستریایی پنیر، توسط اتوماتای سلولی انجام گردید تا ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه جهت انجام آزمایش های میکروبی، به آنالیز مسائل مهم موجود در این مدل نیز پرداخته شود.
مواد و روش ها
در این پژوهش، از قابلیت های اتوماتای سلولی از جمله سادگی ساختار، قاعده مند بودن، تولید رفتارهای جالب و پیچیده از سلول های ساده، جهت مدل سازی استفاده گردید. برای این منظور، ابتدا ویژگی ها و قوانین مربوط به لیستریا منوسایتوژنز و نایسین را تعریف کرده، سپس مدل حاصل را برای دو حالت یعنی؛ الف) فاقد نایسین ب) حضور نایسین به فرم آزاد، توسط شبیه ساز Netlogo و در پنج مرحله ی زمانی اجرا نمودیم. در نهایت، نتایج حاصل از اجرا در قالب نمودارها و مقادیر، مورد مشاهده و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از اجرای مدل همانند نتایج آزمایشگاهی گزارش شده از دانشگاه فردوسی مشهد، گواه بر این است که، در صورت عدم استفاده از نایسین، میزان ماندگاری و ثبات کیفیت پنیر در طول زمان نگهداری، زیاد نخواهد بود. علاوه بر این افزودن نایسین به فرم آزاد نیز تاثیر بسزایی در کنترل کیفیت پنیر نداشته و حتی میزان کاهش جمعیت لیستریایی در این حالت نسبت به حالت بدون نایسین کمتر بود.
نتیجه گیری
تجزیه و تحلیل این مدل نشان داد که اتوماتای سلولی یک ابزار قدرتمند برای مدل سازی بررسی تاثیر نایسین به فرم آزاد بر کاهش جمعیت لیستریایی پنیر فتا می باشد. همچنین نتایج حاصل نشان داد که مدل ساخته شده، نقطه شروع خوبی برای ساخت مدل هایی جهت بررسی ماندگاری طیف وسیعی از محصولات غذایی، می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1559677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!