اندازه گیری نرخ جذب سفر محدوده مرکزی شهر اصفهان در مقایسه با استاندارد ETI به منظور حذف کاربری های جاذب سفرهای ناسازگار با نقش محدوده1

چکیده:
دسته ای از کاربری های محدوده مرکزی شهر اصفهان به دلیل ناسازگاری با کاربری های همجوار خود و نقش محدوده، اثرات مهمی بر میزان ترافیک و سفرسازی این محدوده دارند. مقاله حاضر با هدف تعیین کاربری های موثر بر میزان سفرسازی محدوده مرکزی اصفهان و محاسبه ضریب جذب سفر این کاربری ها، عوامل موثر بر میزان سفرسازی کاربری های این محدوده را بررسی کرده و با محاسبه ضرایب جذب سفر این کاربری ها، به این پرسش پاسخ داده که کدام دسته از کاربری ها، اثرگذاری بیشتری بر تولید و جذب سفر محدوده دارند و نیز جابجایی آنها چه تاثیری بر ترافیک محدوده خواهد داشت. به این منظور، 12 ناحیه ترافیکی که هسته مرکزی شهر اصفهان را تشکیل می دهند، به عنوان محدوده مورد مطالعه مشخص و اطلاعات مربوط به سفرهای جذب شده به هر یک از آنها در قالب شش دسته سفر جمع آوری شد. ضرایب جذب سفر کاربری ها، از تقسیم تعداد سفرهای روزانه انجام شده به هر کاربری بر مساحت آن کاربری حاصل شد. این ضریب مشخص می کرد که به ازای هر متر مربع از یک کاربری، چه تعداد سفر روزانه رخ می دهد. سپس با استفاده از استاندارد «موسسه مهندسین حمل و نقل امریکا» که ضرایبی را به صورت پیشنهادی و مطلوب برای تمامی کاربری ها ارائه می کند، به مقایسه ضرایب جذب سفر کاربری ها در وضع موجود و پیشنهادی پرداخته شد. نتایج نشان داد که در تمامی کاربری ها به جز کاربری درمانی، جذب سفر به حالت پیشنهادی بسیار نزدیک و حتی در مواردی مطلوب تر است. همچنین، نتایج حاصل از تاثیر جابجایی کاربری های درمانی به خارج از محدوده بر وضعیت ترافیکی آن ارائه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
541 تا 556
لینک کوتاه:
magiran.com/p1560545 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!