بررسی میزان بروز اختلالات اسکلتی- عضلانی و بررسی ارتباط آن با استرس شغلی رانندگان کامیون در ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در جامعه امروزی حمل و نقل و رانندگی نقشی مهم برای کار و زندگی اجتماعی برعهده دارد. به دلیل نیاز به تمرکز و دقت بالا و همچنین سلامت کامل جسم و روان در این شغل، مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط بین استرس شغلی و اختلالات اسکلتی-عضلانی رانندگان کامیون در سال 1393 اجرا گردید.
روش بررسی
این مطالعه به صورت مقطعی و توصیفی-تحلیلی طراحی شده و در آن 173 راننده حرفه ای با روش نمونه گیری در دسترس در تحقیق مشارکت داده شدند. داده ها بوسیله پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، نقشه بدن و ارزیابی استرس شغلی رانندگان(DSI)بدست آمد. تحلیل های آماری به کمک نرم افزار SPSS V20 انجام شدند.
یافته ها
سن افراد52/9 ± 61/43 سال بود. سابقه کار ایشان بین یک تا 48 با میانگین 92/18(62/9±)سال می باشد. 146 نفر(5/88%) از مجموع افراد در طول یک سال گذشته در حداقل یکی از اندام های خود درد اسکلتی-عضلانی ناشی از کار داشته اند. امتیاز استرس افراد مورد بررسی بطور میانگین 87/247 با انحراف استاندارد 57/18 بدست آمد. در بررسی اختلاف نمره استرس شغلی میان افراد دارای درد و بدون مشکل در هر یک از نواحی سیستم اسکلتی-عضلانی مورد بررسی مشخص گردید که اختلاف در ران ها، دست و ساعد راست معنی دارترین ها هستند(p<0.05). همچنین، این اختلاف در خصوص ناحیه پایینی کمر نیز معنی دارست (p<0.1).
نتیجه گیری
منطبق بر تحلیل های این تحقیق، رانندگی حرفه ای با کامیون در ایران از نظر استرس و بر مبنای ابزارDSI در درجه متوسط ارزیابی گردید، استرس نیز با بروز دردهای اسکلتی- عضلانی همبستگی دارد. تدوین و به کارگیری برنامه کشوری مدیریت استرس شغلی رانندگان به صورت چند جنبه ای می تواند باعث ایمنی جاده ها، کاهش تصادفات مرگبار جاده ای، و افرایش سطح سلامتی رانندگان گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1561620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!