نقش مداخله آموزشی بر سطح آگاهی و نگرش در حیطه بیوتروریسم

چکیده:
مقدمه
بیوتروریسم به عنوان یک مسئله مهم بهداشتی توجه زیادی را در سال های اخیر به خود اختصاص داده است. تاکنون تاثیر آموزش بر روی آگاهی و نگرش دانشجویان علوم زیستی در رابطه با عوامل بیوتروریسم در ایران صورت نگرفته است، لذا در این پژوهش تصمیم بر ارزیابی اثر آموزش بر آگاهی و نگرش دانشجویان علوم زیستی نسبت به بیوتروریسم را مورد مطالعه گرفته شد.
روش کار
مطالعه حاضر یک پژوهش مداخله ای قبل و بعد می باشد که بر روی دانشجویان گرایش های مختلف زیست شناسی انجام پذیرفت. با استفاده از یک پرسشنامه سطح آگاهی دانشجویان قبل و پس از مداخله آموزشی در خصوص آشنایی با ماهیت بیوتروریسم، عوامل سببی بیوتروریسم، روش های تشخیصی عوامل بیوتروریسم، مدیریت در حوادث بیوتروریستی و بیولوژیک و تمایل و علاقه به کار در حوادث بیولوژیکی و بیوتروریستی مورد سنجش قرار گرفت. سپس نقش مداخله آموزشی بر وضعیت آگاهی و تمایل دانشجویان برحسب جنسیت مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
در نهایت 120 دانشجوی کارشناسی مورد پرسشگری و آموزش قرار گرفتند (60 درصد زن؛ میانگین سنی 3/2 ±21 سال). امتیاز آگاهی دانشجویان دختر و پسر قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنی داری نداشت (0/05p)، عوامل سببی (0/001>p)، تشخیص عوامل بیوتروریسم (0/0001>p) و مدیریت سوانح بیوتروریستی (0/0001>p) افزایش معنی داری پیدا کرد در حالی که این تغییرات در مردان معنی دار نبود (05/0p) که این افزایش نیز در زنان بیشتر از مردان مشاهده شد (0/0001>p).
نتیجه گیری
مداخله آموزشی باعث بهبود سطح آگاهی در حیطه ماهیت بیوتروریسم، عوامل سببی آن، روش های تشخیصی و مدیریت در حوادث بیوتروریستی در بین دانشجویان مونث گردید. با این وجود پایین بودن سطح آگاهی و تمایل دانشجویان نشاندهنده نیاز به آموزش بیشتر در این زمینه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563553 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!