بررسی ارتباط کیفیت ثبت و انجام مراقبتهای پرستاری در بخش اورژانس با میزان ازدحام

پیام:
چکیده:
مقدمه
ازدحام در بخش اورژانس به عنوان یکی از موانع اصلی در دریافت مراقبت های درمانی به شمار می رود و می تواند بازتابی از عدم تطابق عرضه و تقاضا در سیستم های بهداشتی درمانی باشد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ارتباط کیفیت ثبت و انجام مراقبتهای پرستاری در بخش اورژانس با میزان ازدحام طراحی و انجام شده است.
روش کار
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی است که در سال 1391 در مرکز پزشکی آموزشی و درمانی الزهرا شهر اصفهان، ایران انجام گرفته است. جمع آوری اطلاعات توسط یک مشاهده گر آموزش دیده در تمام ساعات بستری بیمار با استفاده از چک لیست مراقبتی استاندارد تهیه شده از کتب پرستاری انجام گرفت. با توجه به آمار تعداد بیماران پذیرش شده به نسبت پرستاران، شیفتهای کم ازدحام و پر ازدحام تفکیک گردیده و نتایج حاصله در دو وضعیت مورد آنالیز آماری و مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
در مجموع پرونده 170 بیمار از نظر کیفیت ثبت و انجام مراقبت های پرستاری در زمان پرازدحام و کم ازدحام بررسی شد. طبق آنالیز آماری انجام گرفته کیفیت ثبت اقدامات پرستاری در زمان پر ازدحام در اورژانس کاهش یافته است (028/0=p). ولی کیفیت انجام مراقبتهای پرستاری از بیماران با افزایش ازدحام تغییری حاصل نکرد (36/0=p).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که علی رغم کاهش کیفیت ثبت خدمات پرستاری به دنبال افزایش ازدحام در بخش اورژانس، میزان و کیفیت ارائه خدمات بالینی به بیماران از شلوغی متاثر نشده بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!