مروری بر فلج کنه ای، عامل، علائم، تشخیص و درمان

چکیده:
سابقه و هدف
فلج کنه ای بیماری نسبتا نادر و کشنده ای است که توسط برخی از گونه های خونخوار کنه های ماده از خانواده Ixodidae به خصوص andersoni Dermacentor وIxodes scapularis ایجاد می شود. این بیماری که با فلج شل حاد بالارونده مشخص می شود، به دلیل تظاهرات بالینی مشابه، معمولا با سایر بیماری های نورولوژیک، بویژه سندروم گیلن باره، دچار تشخیص اشتباه می شود. هدف از این مقاله معرفی بیماری فلج کنه ای به منظور بالا بردن آگاهی و امکان تشخیص افتراقی با سایر نوروپاتی ها می باشد.
مواد و روش ها
این مقاله یک مطالعه مروری غیر نظام مند می باشد که جمع آوری اطلاعات مورد نظر از پایگاه های داده های علمی بین المللی شامل: Pub Med، Web of Science،Google Scholar، (ScienceDirect، Scopus) Elsevier، Lilacs و پایگاه های داده های داخلی شامل: سامانه دانش گستر برکت (barakatkns)، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، کتابخانه پزشکی ایرانی (medlib)، بانک اطلاعات نشریات کشور (magiran)، مرجع دانش (civilica)، بدون محدودیت زمانی و زبانی و با استفاده از کلمات کلیدی گردآوری گردیده است.
یافته ها
بیماری فلج کنه ای بیش تر در کودکان و دختران رخ می دهد. عامل ایجادکننده فلج کنه ای توکسین های موجود در بزاق کنه های خونخوار می باشد که در هنگام خونخواری وارد بدن میزبان می شود و در صورت ادامه تغذیه کنه به مدت طولانی موجب نارسایی تنفسی و مرگ بیمار می شود. درمان بیماری به راحتی و با جداسازی کنه از روی بدن میزبان امکان پذیر است. علائم بهبود در فلج ایجاد شده توسط کنه معمولا طی 24 ساعت الی چند روز پس از جداسازی کنه نمایان می شود.
استنتاج: یافتن کنه خونخورده در بیمار همراه با نشانه های فلج مهم ترین ویژگی تشخیصی بیماری است. ازآن جایی که بیماری فلج کنه ای ناشی از توکسین می باشد بنابراین تجویز هر گونه آنتی بیوتیک در درمان بیماری موثر نمی باشد. هم چنین با توجه به تشخیص اشتباه بیماری در بیش تر موارد، افزایش آگاهی از بیماری در کارکنان بهداشت و درمان و نیز عموم مردم می تواند نقش قابل توجهی در پیشگیری از بیماری، تشخیص سریع، درمان آسان، جلوگیری از هزینه های اضافی آزمایشگاهی و در نهایت جلوگیری از مرگ بیمار داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
215 تا 231
لینک کوتاه:
magiran.com/p1563935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!