مقایسه اجزای نیروی عکس العمل زمین در پاهای سالم و پروتزی در افراد قطع عضو یکطرفه زیر زانو

پیام:
چکیده:
اهداف
استفاده از پروتز نه تنها الگوی راه رفتن افراد قطع عضو اندام تحتانی را تغییر می دهد، بلکه باعث اعمال نیروهای نامتقارن به این اندام ها و در نتیجه آسیب آنها می شود. بنابراین شناسایی چگونگی اعمال نیروهای عکس العمل زمین به اندام های تحتانی حین راه رفتن از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف تحقیق حاضر، تحلیل اجزای نیروی عکس العمل زمین در پای سالم و پروتزی افراد قطع عضو یک طرفه زیر زانو حین راه رفتن بود.
مواد و روش ها
در این تحقیق مشاهده ای- مقطعی در سال 1392، تعداد 10 فرد قطع عضو یک طرفه زیر زانو به روش نمونه گیری غیراحتمالی دردسترس از کلینیک های توان بخشی شهر اصفهان مورد مطالعه قرار گرفتند. برای ثبت فازهای مختلف راه رفتن از سیستم تحلیل حرکتی کوالیسیس و برای اندازه گیری نیروهای عکس العمل زمین از صفحه نیروی کیستلر استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماری T مستقل در محیط نرم افزار SPSS 22 صورت گرفت.
یافته ها
در پای پروتزی، ضربه جلوبرنده (01/0=p) و ضربه عمودی (05/0=p) نیروی عکس العمل زمین و سرعت بارگذاری (03/0=p) به ترتیب 82/5 نیوتن.ثانیه، 25/63 نیوتن.ثانیه و 8/12 نیوتن بر ثانیه از پای سالم کمتر بود. زمان رسیدن به قله نیروی عکس العمل زمین نیز 9/4 ثانیه در سمت پروتزی بیشتر از سمت سالم بود (05/0=p). ضربه ترمززننده، ضربه داخلی خارجی، قله نیروی ترمززننده، قله نیروی جلوبرنده و سرعت باربرداری پای پروتزی و پای سالم تفاوت معنی داری نداشت (05/0p>).
نتیجه گیری
بیشتربودن ضربه جلوبرنده، ضربه عمودی و بارگذاری بر پای سالم نسبت به پای پروتزی در افراد قطع عضو یک طرفه زیر زانو نشان می دهد پای سالم مدت زمان بیشتری در معرض بارگذاری قرار می گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1566126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!