رابطه سیستم های مغزی - رفتاری و مشکلات تنظیم هیجانی با الکسی تایمیا

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالعات مربوط به سبب شناسی اختلالات روانی به نقش عوامل زیستی محیطی در بروز اختلالات توجه دارند. در این راستا، این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین سیستم های مغزی - رفتاری و مشکلات تنظیم هیجانی با صفت الکسی تایمیا انجام گرفت.
روش کار
200 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه تبریز در رشته های علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه در سال تحصیلی 92-91 با روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه های ناگویی هیجانی تورنتو، پرسشنامه سیستمهای بازداری / فعالسازی رفتاری وایت و کارور و پرسشنامه مشکلات تنظیم هیجانی گراتز انجام گرفت. نوع مطالعه توصیفی - همبستگی بود و برای تحلیل داده ها از ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون به شیوه گام به گام استفاده شد.
نتایج
سیستم های مغزیBAS وBIS رابطه مثبت و معنی داری را با الکسی تایمیای کل و مولفه های مشکل در شناسایی هیجان ها و جهت گیری بیرونی در تفکر نشان دادند. بین الکسی تایمیای کل و مشکل در تنظیم هیجان و مولفه های آن به غیر از مولفه کمبود آگاهی هیجانی رابطه مثبت و معنی دار و بین مولفه های مشکل در شناسایی هیجان ها و مشکل در توصیف هیجان های الکسی تایمیا با تمام مولفه های تنظیم هیجان به غیر از مولفه کمبود آگاهی هیجانی رابطه مثبت و معنی دار بدست آمد. بین مولفه جهت گیری بیرونی در تفکر و تمامی مولفه های تنظیم هیجانی رابطه معنی دار مثبت وجود داشت. زیر مقیاس های جستجوی سرگرمی، محدودیت در دستیابی به راهکارهای تنظیم هیجان، بازداری رفتاری و مشکل در کنترل تکانه، 48/0 درصد از واریانس ناگویی هیجانی را پیش بینی می کنند.
نتیجه گیری
ارتباط بین الکسی تایمیا با مشکلات مربوط به تنظیم هیجان و سیستم های مغزی رفتاری می تواند در تبیین سبب شناسی اختلالات مرتبط با سیستم حساس به پاداش و مشکلات تنظیم هیجانی از جمله اعتیاد، الکلیسم و اختلالات مربوط به حساسیت در سیستم بازدارنده مثل پرخوری عصبی و اختلالات شخصیتی کمک کننده باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
21 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p1568964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!