بررسی مقایسه ای کمبود ویتامین D در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مراجعه کننده به درمانگاه ناباروری با گروه شاهد

چکیده:
مقدمه
مطالعات متعددی، شیوع بالای کمبود ویتامین D را در بالغین سالم کشورهای مختلف نشان داده است. سندرم تخمدان پلی سیستیک (PCOS یا Polycystic ovary syndrome)، یکی از اختلالات بالینی شایع است که در 10-5 درصد زنان در سنین باروری مشاهده می شود و یکی از علل نازایی در زنان محسوب می شود. در این مطالعه، ارتباط مقایسه ای بین کمبود ویتامین D و PCOS در زنان مبتلا به این سندرم در شهر اصفهان صورت پذیرفت.
روش ها
در این مطالعه ی مقطعی، گروه مورد شامل 44 نفر از زنان 40-20 ساله بود که به علت ابتلا به PCOS به درمانگاه نازایی بیمارستان شهید بهشتی اصفهان مراجعه کرده بودند. گروه شاهد نیز 44 نفر از زنان 40-20 ساله ی سالم بودند که به طور تصادفی انتخاب شدند. وزن و قد آن ها با ترازو و متر چسبیده به دیوار اندازه گیری و نمایه ی توده ی بدن محاسبه گردید. برای هر یک از شرکت کنندگان، پرسش نامه مورد نظر تکمیل گردید. همچنین، جهت انجام آزمایش ویتامین D، از هر کدام از نمونه ها خون گیری انجام شد. از آزمون های Independent t و Mann-Whitney برای مقایسه ی چند میانگین و از آزمون همبستگی Pearson برای تعیین همبستگی دو متغیر استفاده شد.
یافته ها
در گروه های مطالعه شده، بین سن و قد افراد، اختلاف معنی داری مشاهده نشد. ویژگی هایی مانند سن (290/0 = P)، قد (710/0 = P)، شغل (290/0 = P) و سطح تحصیلات (490/0 = P) در دو گروه شاهد و مورد، اختلاف معنی داری نداشتند، اما سطح ویتامین D در گروه مورد نسبت به گروه شاهد اختلاف معنی داری داشت (006/0 = P).
نتیجه گیری
میزان میانگین سطح سرمی ویتامین D در گروه مورد نسبت به گروه شاهد کمتر بود. در ضمن، این کمبود در افراد با Body mass index (BMI) بیشتر مشهود بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
623 تا 628
لینک کوتاه:
magiran.com/p1570218 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!