سرمایه اجتماعی در برابر انزوای اجتماعی

چکیده:
این مقاله نگاهی دارد به کتاب انزوای اجتماعی در جامعه مدرن تالیف اساتید دانشگاه اوتراخت هلند؛ رولوف هورتولانوس، آنجا میشلز و لودوین میوسن که جدا از مباحث نظری گسترده در خصوص انزوای اجتماعی؛ نتایج یک تحقیق بزرگ ملی در هلند را نیز دربر دارد.
روش پژوهشی مولفان از پیوند سنت های پژوهشی علوم اجتماعی و در راس آن سنت پژوهشی مطالعه تجربی گسترده بهره برده است. سوالات روشنی در خصوص انزوای اجتماعی، دلایل فردی و جمعی وقوع و نتایج آن در ابتدای پژوهش طرح شده که بن مایه اصلی چارچوب پژوهش است. مولفان در سراسر کتاب تلاش کرده اند نشان دهند انزوای اجتماعی همان گونه که می تواند پیامد مشکلات زندگی باشد، به همان نسبت هم می تواند علت مشکلات دیگر زندگی تلقی شود. درواقع آنان بر این باورند که انزوای آدمیان در زندگی امروز را نمی توان به عنوان موضوعی خصوصی کنار گذاشت؛ زیرا به دو دلیل، موضوعی عمومی است: اول این که اثراتش به زندگی شخصی انسان ها محدود نمی شود و دوم این که انزوا تنها به دلایل شخصی ایجاد نشده بلکه از علل فراشخصی و فرآیندهای اجتماعی نیز تاثیر می پذیرد.
پروژه تحقیقاتی که اساس این کتاب را تشکیل داده، در نهایت منجر به ارائه راهکارهایی از سوی محققان شده که در دو محور اصلی: 1) راهکارهای مداخله ای و 2) دیدگاه های سیاست گذارانه در عرصه مدیریت کلان انزوای اجتماعی خود را نشان داده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1570792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!