ژنوتایپینگ کلستریدیوم پرفرینجنس جدا شده از روده گوسفندان مبتلا به آنتروتوکسمی و خاک مناطق سردسیر استان کرمان با روش Multiplex PCR

چکیده:
سابقه و هدف
کلستریدیوم پرفرنجنس یک باکتری بیهوازی، گرم مثبت و هاگدار است که یک عامل مهم بیماری روده ای در انسانها و حیوانات خانگی می باشد. این باکتری توکسین های مختلفی تولید می کند که بر اساس تولید توکسین های α ،β ،ε ، ί به پنج بیوتایپ A-E تقسیم بندی می شود. مهمترین فاکتور ویرولانس تولیدی که از کلستریدیاهای میونکروزیز جدا شده است آلفا توکسین می باشد که اولین توکسینی است که با فعالیت آنزیمی فسفولیپاز C شناخته شده است و سمی ترین توکسین در میان فسفولیپازهای کلستریدیایی است. هدف از انجام این پایان نامه ژنوتایپینگ کلستریدیوم پرفرینجنس تولید کننده سم، جدا شده از روده گوسفندان مبتلا به آنتروتوکسمی و خاک در مناطق سردسیر استان کرمان بود.
مواد و روش ها
به منظور جداسازی نمونه های کلستریدیوم پرفرینجنس از نمونه های خاک و روده حیوان مبتلا به آنتروتوکسمی،50 نمونه خاک و 50 نمونه روده به آزمایشگاه انتقال داده شد و پس از غنی سازی نمونه ها و جداسازی کلونی های مشکوک به کلستریدیوم این کلونی ها تحت واکنش زنجیره ای چندگانه قرار گرفتند.
نتایج
از 42 باکتری کلستریدیوم از محتویات روده دام ها 27 باکتری کلستریدیوم پرفرینجنس تآیید گردید. همچنین از نمونه های خاک نیز از 10 نمونه که کلنی کلستریدیوم مشاهده شد، در 5 نمونه جنس کلستریدیوم پرفرینجنس مثبت بود.
نتیجه گیری
پژوهش حاضر نشان داد که کلستریدیوم پرفرینجنس شایع ترین گونه جدا شده در بین سایر گونه ها در گوسفندان مبتلا و خاک است و تیپ B این باکتری نسبت به سایرین شیوع بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
169
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!