بررسی میزان حذف سورفاکتانت های آنیونی و COD فاضلاب کارواش با فرایند ازن زنی در یک راکتور با بستر آکنده

چکیده:
مقدمه
کارواش یکی از صنایعی است که میزان زیادی آب مصرف کرده و فاضلاب آنها نیز حاوی انواع آلاینده ها ) دترجنت ها، روغن و چربی، فلزات و...) می باشد. تصفیه فاضلاب ناشی از این صنعت می تواند کمک بزرگی به حفظ منابع آب سطحی و زیرزمینی نماید. بنابراین در مطالعه حاضر کاربرد فرایند ازن زنی در تصفیه فاضلاب حاصل از شستشوی اتومبیل در یکی از کارواش های شهر یزد مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
این مطالعه در مقیاس آزمایشگاهی و به صورت پایلوت انجام شد. نمونه ها به صورت روزانه از یک کارواش جمع آوری گردید. با استفاده از یک راکتور استوانه ای شکل (با ارتفاع 1 متر و قطر داخلی 5 سانتی متر) حاوی بستر پلاستیکی، درصد حذف پارامترهایCOD با روش هضم و سورفکتانت آنیونی با روش استاندارد استخراج کلروفرم در طی فرآیند ازن زنی در دز ازن 7/0 و 1/1 میلی گرم در دقیقه در زمان های واکنش 30، 60 و90 دقیقه و pH 7، 9 و11 تعیین شد.
یافته ها
نتایج نشان داد راندمان حذف COD و سورفکتانت های آنیونی با افزایش pH و زمان تماس افزایش می یابد به طوری که در 11=pH و بعد از زمان واکنش 90 دقیقه برای دز ازن 1/1 میلی گرم در دقیقه به ترتیب راندمان حذف 57/68 و 71/77 درصد بدست آمد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که فرایند ازن زنی در یک راکتور با بستر آکنده دارای توانایی قابل توجهی در حذف COD و سورفکتانت های آنیونی می باشد. اما این فرایند به تنهایی قادر به حذف محتوای آلی فاضلاب کارواش نبوده و در صورت نیاز می توان از آن بصورت ترکیب با سایر روش ها جهت تصفیه فاضلاب کارواش ها استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1581116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!