بررسی عوامل خطرزای تماس با اجسام نوک تیز و ترشحات بیمار در دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه ارومیه

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
سالانه تعداد زیادی از کارکنان سیستم سلامت در مواجهه با آسیب های شغلی خود دچار صدماتی می شوند که سلامت آن ها را به خطر می اندازد. دانشجویان علوم پزشکی در مقایسه با کارکنان بیشتر در معرض خطر صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام نوک تیز آلوده به خون می باشند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل خطرزای تماس با اجسام نوک تیز و ترشحات بیمار در دانشجویان علوم پزشکی ارومیه طراحی و اجرا گردید.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی - مقطعی بر روی 550 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1393 اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی 2 قسمتی که قسمت اول آن مشخصات دموگرافیک با هفت سوال و قسمت دوم با 26 سوال شامل سه بخش: اطلاعات کلی مربوط به مواجهه با اجسام نوک تیز و ترشحات بیمار، سوالات مربوط به تماس با اجسام نوک تیز و اطلاعات مربوط به تماس با ترشحات بیمار بود. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-18 و آزمون های آماری توصیفی و کای دو تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد سن شرکت کنندگان بین 19 تا 34 سال با میانگین و انحراف معیار (1.76 ± 22.19 سال) بود. تعداد 189 نفر (36.6 درصد) از دانشجویان در طول دوران تحصیل، حداقل یک بار دچار آسیب ناشی از اجسام برنده شده بودند. 67 نفر از واحدهای موردپژوهش در عامل انسانی مواجهه، بی احتیاطی خود را بیشترین دلیل بیان کردند و 68 نفر (40 درصد) در عامل محیطی، شلوغی بخش را علت مواجهه بیان کردند. رگ گیری با 48 مورد (25.4 درصد) مهم ترین پروسیجر منجر به مواجهه بود. آزمون آماری مجذور کای نشان داد که بین فراوانی صدمات ناشی از اجسام برنده و جنسیت تفاوت آماری معنی داری وجود دارد به طوری که مواجهه در آقایان بیشتر گزارش شد P<0/02)).
بحث و نتیجه گیری
با توجه به میزان بالای مواجهه با اجسام نوک تیز و ترشحات بیمار در بین دانشجویان علوم پزشکی لازم است در برنامه های آموزشی، یادگیری صحیح و دقیق در خصوص لزوم رعایت موارد ایمنی به دانشجویان آموزش داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
496 تا 503
لینک کوتاه:
magiran.com/p1581743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!