بررسی وضعیت پایبندی به هویت فرهنگی اعضای شبکه اجتماعی فیس بوک

چکیده:
هدف اصلی این نوشتار، بررسی وضعیت پایبندی به هویت فرهنگی اعضای شبکه ی اجتماعی فیس بوک با مطالعه ی موردی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم انسانی دانشگاه تهران است.
مقاله ی حاضر این مساله را بررسی می کند که وضعیت پایبندی دانشجویان عضو شبکه ی اجتماعی فیس بوک، با توجه به مولفه ها و شاخص های هویت فرهنگی در فیس بوک چگونه است؟ این مقاله از نوع اکتشافی و حاصل یک پژوهش پیمایشی است. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی دانشجویان مقطع کارشناسی رشته های علوم انسانی دانشگاه تهران است. تکنیک گردآوری اطلاعات این پژوهش پرسش نامه و نظریه های مورد استفاده ی ساختارگرایی آنتونی گیدنز و بازنمایی استوارت هال است. یافته های پژوهش بیان کننده ی آن است که در جامعه ی مورد بررسی عضویت و مشارکت زنان مجرد در رده ی سنی20 تا 22 سال در مقایسه با مردان در فیس بوک بیش تر است. احساس تعلق به خط و زبان فارسی، دوستی بر اساس ارزش ها و هنجارها، انتخاب شیوه ی پوشش وآرایش مطابق ارزش ها و هنجارها، احترام به فرهنگ و ملیت های مختلف در یادداشت ها و نظرها در فیس بوک حکایت از پایبندی دانشجویان به هویت فرهنگی در فیس بوک دارد و از سوی دیگر عدم توافق دانشجویان برتعلق شان به هنجارهای دینی- ملی و تمایل کم آن ها در استفاده از نشانه ها و احادیث دینی، علاقه مندی به یادگیری اصطلاحات زبانی رایج در فیس بوک حکایت از عدم پایبندی دانشجویان به هویت فرهنگی دارد که نشان دهنده ی این است که محتوای هویت فرهنگی دانشجویان در فیس بوک در محک ارزیابی، تغییر، مقایسه و انتخاب واقع می گردد. .
زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1587968 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!