تصاویر چندش آور مناسب در ارزیابی توجه دیداری افراد مبتلا به اختلال وسواسی-جبری: مطالعه ای برای ساخت و اعتباریابی اولیه ی آزمون

پیام:
چکیده:
هدف
پژوهش ها وجود اختلال در فرآیند پردازش اطلاعات تهدیدآمیز و سوگیری توجه به این محرک ها را در افراد مبتلا به اختلال وسواسی-جبری نشان می دهند. با توجه به نقش برجسته ی محرک های چندش آور در تداوم اختلال وسواسی-جبری، تحقیق بیشتر در ارزیابی توجه دیداری این افراد به این نوع محرک ها ضروری است. اما به منظور ساخت و اعتباریابی تصاویر چندش آور (همسان شده با تصاویر خنثا)، هدف این پژوهش پاسخ گویی به این سوال است که برای ارزیابی توجه دیداری افراد مبتلا به اختلال وسواسی-جبری، تصاویر چندش آور مناسب کدام اند؟
روش
بدین منظور ابتدا با جست وجو در سایت های اینترنتی، 113جفت تصویر چندش آور-خنثا ،که از نظر اندازه، وضوح گرافیکی، پیچیدگی و پس زمینه با هم همسان شده بودند، تهیه شدند. اعتبار ظاهری تصاویر را پنج متخصص روان پزشک و دکترای روان-شناسی بالینی ارزیابی کردند. سپس برای ارزیابی اعتبار درونی، 80 تصویر چندش آور و 73 تصویر خنثا، که به نظر متخصصان معیارهای لازم را داشتند، در اختیار 20 فرد مبتلا به اختلال وسواسی-جبری (12 نفر با مناسک شست وشو و 12 نفر بدون مناسک شست وشو) و 20 فرد غیر مبتلا قرار داده و از آنها خواسته شد تا بر اساس معیارهای پرسش نامه ی خودارزیابی SAM، تصاویر را بر اساس چهار بعد خوشایندی، برانگیختگی، چندش آوری و تهدیدآمیزی از یک (کمترین) تا نه(بیشترین )ارزیابی کنند.
یافته ها
ارزیابی اعتبار ظاهری و افتراقی و همچنین پایایی محاسبه شده نشان داد که تصاویر هیجانی-خنثای مورد استفاده در این پژوهش از اعتبار و پایایی مناسبی برخوردارند.
نتیجه گیری
تصاویر منتخب هیجانی-خنثا در این پژوهش می توانند محرک های مناسبی برای ارزیابی سوگیری توجه و پردازش اطلاعات دیداری افراد مبتلا به اختلال وسواسی-جبری با مناسک شست وشو باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!