تحلیل ویژگی های روانسنجی مقیاس ارزیابی شناختی استرس در دانشجویان

پیام:
چکیده:
هدف
پژوهش حاضر با هدف آزمون روان سنجی نسخه ی تجدیدنظر شده ی مقیاس ارزیابی استرس (SAM-R؛ رویلی، روسچ، جاریکا و واگان، 2005) در بین گروهی از دانشجویان ایرانی اجرا شد.
روش
در مطالعه ی همبستگی حاضر ،300 دانشجوی کارشناسی (138 پسر و 162 دختر) به نسخه ی تجدیدنظر شده ی مقیاس ارزیابی استرس ، نسخه ی جامع پرسش نامه ی هیجانات پیشرفت (AEQ؛ پکران، گوئتز و پری، 2005) و پرسش نامه ی باورهای خودکارآمدی تحصیلی (ASEBQ، زاژاکووا، لینچ و اسپنشاد، 2005) پاسخ دادند. روایی عاملی مقیاس ارزیابی استرس با روش های آماری تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تاییدی و همسانی درونی با ضرایب آلفای کرونباخ تعیین و برای مطالعه ی روایی این سازه نیز ضریب همبستگی بین ابعاد مقیاس ارزیابی استرس با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی و باورهای خودکارآمدی تحصیلی گزارش شد.
یافته ها
تحلیل مولفه های اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که مقیاس ارزیابی استرس از سه عامل تهدید، چالش و منابع تشکیل شده است. شاخص های برازش تحلیل عامل تاییدی بر پایه ی نرم افزار AMOS، وجود این عوامل سه گانه را تایید و نتایج همبستگی بین ابعاد مقیاس ارزیابی استرس با هیجانات پیشرفت مثبت و منفی و خودکارآمدی تحصیلی، به طور تجربی، از روایی سازه حمایت کرد. مقادیر ضرایب همسانی درونی این سازه برای عوامل تهدید، چالش و منابع به ترتیب 85/0، 82/0 و 79/0 به دست آمد.
نتیجه گیری
در مجموع، نتایج مطالعه ی حاضر نشان داد که این سازه برای سنجش مفهوم ارزیابی های شناختی دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592375 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!