ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژه گردشگری به روش ماتریس لئوپوئد اصلاح شده: مطالعه موردی -منطقه نمونه گردشگری کوهسار ساوجبلاغ

پیام:
چکیده:
در بسیاری از کشورها با افزایش جمعیت جهانی و نیاز انسانها به گردش و تفریح، توسعه گردشگری به عنوان ابزاری جهت ایجاد شغل و جذب سرمایهی خارجی شناخته شده است. ازآنجایی که گردشگری در محیط طبیعی، فرهنگی و اجتماعی صورت میپذیرد، تاثیرات بسزایی بجای میگذارد که تخریب محیطزیست یکی از آنهاست. در این راستا، ارزیابی اثرات زیست محیطی میتواند نقش موثری در شناسایی اثرات احتمالی توسعه و کاهش مشکلات زیست محیطی و مشارکت در توسعه پایدار داشته باشد. یکی از رایجترین روش های ارزیابی اثرات زیستمحیطی، روش ماتریس میباشد. از میان ماتریسها میتوان به ماتریس لئوپولد اشاره کرد که از محاسن این ماتریس جمع بندی اثرات منفی و مثبت پروژه است. در این ماتریس ابتدا اثرات فعالیت، شناسایی گردیده و سپس شدت (دامنه ی اثر((و اهمیت (بزرگی) اثر موردنظر، موردتوجه قرار میگیرد. ماتریس لئوپولد به ماتریس اصلاح شده تغییر ماهیت داد و امروزه با ارزشگذاری 5+ تا -5 معروف به ماتریس ایرانی شده است و توانسته جای بسیاری از روش های معمول ارزیابی اثرات توسعه را بگیرد. ازاین رو در تحقیق حاضر از روش ماتریس ایرانی جهت ارزیابی اثرات زیستمحیطی پروژهی گردشگری استفاده شد. نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که این پروژه چه در مرحله ساختمانی و چه در مرحله بهرهبرداری دارای پیامد منفی با میانگین رده بندی کمتر از -3/1 نمی باشد، بنابراین طرح منطقه نمونه گردشگری کوهسار ساوجبلاغ با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و راهکارهای کاهش اثرات منفی متوسط و ضعیف، تایید می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1593356 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!