بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر خلاقیت و نوآوری سازمانی در دیوان محاسبات کشور و مدل سازی روابط بین آن ها مبتنی بر مدل معادلات ساختاری

پیام:
چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر رهبری تحول آفرین بر خلاقیت و نوآوری سازمانی و مدل سازی روابط بین آن ها مبتنی بر مدل معادلات ساختاری در ادارات کل دیوان محاسبات 10 استان کشور است. روش تحقیق به لحاظ هدف، از نوع تحقیقات کاربردی بوده و از سوی دیگر، با توجه به نحوه ی گردآوری داده ها، در زمره ی تحقیقات توصیفی (غیر آزمایشی) می باشد. روش انجام این تحقیق، از نوع همبستگی و پیمایشی است و از آنجا که به آزمودن مدل خاصی از رابطه بین متغیرها می پردازد، از نوع مدل یابی علی یا مبتنی بر مدل سازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری تحقیق شامل 153 نفر از کارکنان ادارات کل دیوان محاسبات کشور بوده است و به منظور جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه رهبری تحول آفرین، خلاقیت سازمانی و نوآوری سازمانی استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از روش تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر نرم افزار SPSS و مدل معادلات ساختاری بر پایه نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر اینست که بین رهبری تحول آفرین و خلاقیت سازمانی رابطه معنی داری وجود دارد و همچنین بین رهبری تحول آفرین و نوآوری سازمانی به طور مستقیم و نیز به طور غیرمستقیم و از طریق میانجی گری خلاقیت سازمانی رابطه معناداری برقرار است. بدین معنا که رهبری تحول آفرین در ادارات کل دیوان محاسبات کشور منجر به ایجاد خلاقیت و نوآوری سازمانی می شود. نتایج تحقیق همچنین نشان می دهد که ابعاد نوآوری محصول، فرهنگ سازمانی و ملاحظات فردی به ترتیب بیشترین الویت تاثیرگذاری را دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1594153 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!