بررسی الگوی مکانی تغییرات پوشش جنگلی با استفاده از رگرسیون لجستیک در شهرستان ملکشاهی

چکیده:
سابقه و هدف
به منظور بررسی الگوی مکانی تغییر پوشش جنگلی برای شهرستان ملکشاهی در استان ایلام طی دوره 1355 تا 1393 از روش مدل سازی رگرسیون لجستیک استفاده شد. مدل رگرسیون لجستیک قادر است ارتباط بین تغییر پوشش جنگلی (متغیر وابسته) و عوامل موثر بر آن (متغیرهای مستقل) را به خوبی تبیین کند.
مواد و روش ها
برای بررسی تغییرات پوشش جنگلی، تصاویر ماهواره لندست 1 سنجنده MSS مربوط به سال 1355 و تصاویر ماهواره لندست 8 سنجنده OLI مربوط به سال 1393 مورد پردازش و طبقه بندی قرار گرفتند. تصاویر مورد بررسی به دو طبقه جنگل و غیر جنگل طبقه بندی شدند. به منظور بررسی عوامل تخریب، نقشه ی تغییر پوشش جنگلی با متغیرهای مکانی فیزیوگرافی و انسانی وارد مدل شد.
یافته ها
ارزیابی مدل رگرسیونی برازش داده شده با شاخص های ROC (معادل 8210/0) و Pseudo-R2 (معادل 2514/0) بیانگر قابلیت بالای مدل جهت توصیف تغییرات و تعیین مناطق مستعد تغییر می باشد. نتایج نشان می دهد که در طول دوره 38 سال حدود 9/26491 هکتار از سطح جنگل های منطقه کاسته شده است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مدل سازی مشخص شد که به ترتیب عوامل ارتفاع از سطح دریا، عمق خاک، فاصله تا حاشیه جنگل، جهت شیب، شیب زمین، فاصله تا آبراهه، توزیع پراکنش جمعیتی، فاصله تا جاده و روستا بیشترین تاثیر را بر کاهش پوشش جنگلی در شهرستان ملکشاهی دارند. نتایج این تحقیق می تواند در برنامه ریزی های آتی منطقه که با تغییرات پوشش گیاهی/کاربری اراضی مرتبط است، مدنظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1594434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!