بررسی نقش شرکت زنان باردار در کلاس های آمادگی زایمان در انتخاب نوع زایمان در بیمارستان های زنجان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
میزان سزارین در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. به علت عوارض زیاد بعد از عمل، دوره نقاهت طولانی و هزینه بالای زایمان به طریق جراحی و سایر عوارض، زایمان طبیعی به عنوان روش ترجیحی توصیه شده است. با توجه به افزایش زایمان به طریقه سزارین و سهولت پذیرش آن از سوی عامه مردم به نظر می رسد که نگرش زنان باردار و کارکنان بهداشتی نسبت به انتخاب نوع زایمان موثر است. هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش کلاس های آمادگی زایمان در انتخاب نوع زایمان می باشد.
مواد و روش کار
این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر اجرا از نوع نیمه تجربی با دو گروه آزمایش و کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل 80نفر از زنان باردار که به بیمارستان زنجان مراجعه کردند از این تعداد 40 نفر به عنوان گروه آزمایش و 40نفر به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. برای گروه آزمایش 8 جلسه آموزشی اجرا و سپس از طریق اجرای پرسشنامه محقق ساخته نسبت به جمع آوری داده ها درباره اثربخش بودن آموزش اقدام گردید. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان امر تائید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ معادل 7/0 مورد تائید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (خی دو) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده گردید.
یافته ها
بر اساس اطلاعات به دست آمده ملاحظه می گردد که از بین شرکت کنندگان در کلاس های آموزش خانواده 8 نفر (20درصد) زایمان به روش سزارین داشته و 32 نفر (80درصد) نیز به روش طبیعی زایمان انجام داده اند. در مقام مقایسه از بین مادرانی که در کلاس های آموزش خانواده شرکت نکرده اند، 25 نفر (5/62درصد) به روش سزارین و 15 نفر (5/37درصد) نیز به روش طبیعی زایمان کرده اند. همچنین طبق اطلاعات بدست آمده و آزمون 2X ملاحظه می گردد سطح معنی داری آزمون 000/0 = p و زیر 05/0 می باشد؛ بنابراین بین شرکت در کلاس های آموزش خانواده و ترغیب به زایمان طبیعی رابطه وجود دارد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش و شرکت در کلاس های آموزشی خانواده (کلاس های آمادگی برای زایمان) بر نوع انتخاب زایمان از سوی مادران باردار تاثیر داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
658 تا 664
لینک کوتاه:
magiran.com/p1594461 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!