تاثیر تنش کمبود آب بر محتوای قندهای محلول، پرولین، سبزینه برگ و پروتئین دانه در برخی دورگ های آفتابگردان (Helianthus annuus L.)

چکیده:
به منظور شناسایی سازوکار های مقاومت به تنش کمبود آب و معرفی دورگ های برتر آفتابگردان، آزمایشی در سال 1393 در مزرعه تحقیقاتی واقع در استان البرز، شهرستان هشتگرد به صورت کرت های خردشده در قالب طرح پایه بلوک کامل تصادفی اجرا شد. عامل اصلی شامل سطوح آبیاری (آبیاری معمولی، کمبود آب متوسط و شدید که به ترتیب پس از 50، 100 و 150 میلی متر تبخیر تجمعی از تشت تبخیر کلاس A انجام شد) و عامل فرعی شامل چهار دورگ آفتابگردان (فرخ، آلستار، قاسم و هایسان 25) بود. در این پژوهش غلظت قندهای محلول کل، پرولین، محتوای سبزینه (کلروفیل) برگ و پروتئین دانه، عملکرد دانه و روغن اندازه گیری شد. بنا بر نتایج به دست آمده با افزایش تنش کمبود آب غلظت قندهای محلول کل، پرولین و سبزینه b در برگ ها افزایش نشان داد. مقایسه میانگین ها نشان داد دورگ آلستار بالاترین میزان کل قندهای محلول (05/176 میلی گرم در گرم بافت تازه برگ)، پرولین (43/45 میلی گرم در لیتر) و سبزینه b (52/12 میلی گرم در گرم بافت تازه برگ) را داشت. همچنین دورگ آلستار بالاترین میزان عملکرد دانه و روغن را در شرایط تنش کمبود آب میانگین به ترتیب به میزان 2121 و 956 کیلوگرم در هکتار و در شرایط تنش کمبود آب شدید به ترتیب به میزان 829 و 10/315 کیلوگرم در هکتار را به خود اختصاص داد. در شرایط آبیاری معمولی دورگ فرخ بالاترین میزان عملکرد دانه (3448 کیلوگرم) و عملکرد روغن (1672 کیلوگرم) را تولید کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
175 تا 184
لینک کوتاه:
magiran.com/p1594964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!